نام کتاب : تحفة الأبرار الملتقط من آثار الأئمة الأطهار ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد باقر شفتي جلد : 1 صفحه : 444
دوازدهم : ظاهر اين است كه سقوط اذان و اقامه در صورت مسطوره من باب العزيمه نبوده باشد ، كه ممنوع بوده باشد اين شخص از اذان و اقامه بلكه من باب الرخصه خواهد بود ، پس با استماع اذان و اقامه اتيان به هر دو مىتواند نمود ، بلكه دور نيست كه عدم اجتزاء به اذان و اقامه مسموع و اتيان به آنها نمودن اولى از اجتزاء بوده باشد خصوصا نسبت به اقامه . پنجم : از جمله مواضعى كه اذان ساقط است در روز عرفه است ، يعنى اذان نماز عصر در آن روز ساقط است ، خواه در عرفات بوده باشد يا در ساير اماكن ، كلامى كه هست در اين است كه آيا حكم مختص است به صورتى كه مشغول دعا شود يا عام است ؟ ظاهر ثانى است پس اذان نماز عصر در روز عرفه ساقط است ، اگر چه قصد دعاى موظف در آن روز را نداشته باشد ، ظاهر آن است كه سقوط اذان در اينجا به طريق عزيمه بوده باشد ، پس اذان عصر در آن روز جايز نيست . ششم : از جمله مواضعى كه اذان ساقط است عصر روز جمعه است ، خواه مكلف اتيان به نماز جمعه نمايد يا نماز ظهر ، بنابر آنچه جماعتى از فقهاء ذكر فرمودهاند ، و بعضى از فقهاء چنين فرموده كه اگر اتيان به نماز جمعه نموده باشد اذان عصر ساقط است ، و اگر اتيان به نماز ظهر نموده باشد ساقط نيست . مختار نزد حقير عدم سقوط است ، پس اذان عصر روز جمعه مثل اذان عصر ساير روزها خواهد بود ، اگر چه اتيان به نماز جمعه نموده باشد . هفتم : از مواضعى كه اذان ساقط است در صورتى است كه كسى داخل مسجد شد به قصد نماز در حالتى كه اهل مسجد مشغول به نماز جماعت بوده باشند ، خواه در اثناى نماز بوده باشند يا بعد از فراغ از نماز لكن در صورتى كه اهل صفوف متفرق نشده باشند ، اعم از اين كه اين شخص عازم نماز جماعت
444
نام کتاب : تحفة الأبرار الملتقط من آثار الأئمة الأطهار ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد باقر شفتي جلد : 1 صفحه : 444