نام کتاب : تحفة الأبرار الملتقط من آثار الأئمة الأطهار ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد باقر شفتي جلد : 1 صفحه : 401
* ( « إِنَّ هذا لَفِي الصُّحُفِ الأُولى صُحُفِ إِبْراهِيمَ وَمُوسى ) * [1] و در حديث صحيحى از جناب حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام روايت شده كه فرمود : مصحف فاطمه عليها السّلام در آن است مثل قرآن شما سه مرتبه الحديث . مجملا اگر چه ظاهر از لفظ مصحف قرآن است ، لكن ظاهر اين است كه مراد در اين مقام اعم از اين بوده باشد ، پس كراهت نماز ثابت است خواه پيش روى اين شخص قرآن مفتوح بوده باشد يا كتابى مفتوح بوده باشد ، بلكه دور نيست كه حكم به كراهت ثابت بوده باشد اگر چه كاغذ مكتوبى در پيش روى مصلى بوده باشد ، و اين كراهت منتفى مىشود بهم گذاشتن آن يا بگذاشتن آن را در موضع ديگر كه پيش روى مصلى نبوده باشد . مخفى نماند حكم به كراهت ظاهر اين است كه ثابت بوده ، خواه اين شخص قارى بوده باشد يا نه ، بعضى از فقهاء تخصيص دادهاند به قارى ، لكن اين مدفوع است به اطلاق نص ، بلكه حكم ثابت است اگر چه در شب تار بوده باشد ، بلكه چنين است اگر چه مصلى كور بوده باشد . نوزدهم : مكانى است كه هر گاه مصلى در آن بايستد پيش روى او ديوارى بوده باشد در آن ديوار رطوبتى ظاهر شده باشد از بالوعه ، دور نيست كه اختصاص به رطوبت بيت الخلا نداشته باشد ، بلكه نماز كردن مكروه بوده باشد در مكانى كه پيش روى مصلى ديوارى بوده باشد كه در آن ديوار رطوبتى شده باشد از بالوعه ، خواه چاه بيت الخلا بوده باشد يا غير آن . بيستم : مكانى است كه اگر مصلى در آن بايستد پيش روى آن آهنى بوده باشد ، خواه از جملهء اسلحه بوده باشد مثل شمشير يا گارد و تفنگ ، يا غير سلاح بوده باشد مثل خود آهن .