responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحفة الأبرار الملتقط من آثار الأئمة الأطهار ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد باقر شفتي    جلد : 1  صفحه : 398


تعدى ظاهر است جايز نيست مگر بعد از ازاله و تطهير .
يازدهم : جواد طرق است ، يعنى راههاى وسيع بلكه مطلق راهها ، خواه در حين مرور ماره بوده باشد يا نه . مخفى نباشد حكم به كراهت در صورتى است كه مزاحم ماره نبوده باشد ، و اما در صورت مزاحمت پس جايز نيست بلكه نماز باطل است .
دوازدهم : خانه هاى مجوس است كه گبران بوده باشد ، دور نيست كه خانه يهود و نصارى نيز چنين بوده باشد ، اگر چه أحاديث در باب يهود و نصارى مختلف است ، ظاهر اين است وجه آن تنبيه بر اختلاف مراتب مرجوحيت بوده باشد ، به اين نحو كه كراهت نماز در خانه مجوس شديدتر بوده باشد و در نصارى كمتر بوده باشد .
سيزدهم : بيع و كنائس ، بيع به باء موحده مكسوره و ياء مثناة تحتانيه مفتوحه جمع بيعه است به كسر باء و سكون ياء ، و كنائس جمع كنيسه است ، اختلاف كرده‌اند علماء در معنى اين دو لفظ ، از بعضى ظاهر مىشود كه بيعه معبد نصارى است و كنيسه معبود يهود است . و ظاهر از صاحب قاموس [1] آن است كه بيعه معبد نصارى است و كنيسه مشترك است ما بين يهود و نصارى . و ظاهر از صاحب صحاح [2] آن است كه هر دو مشترك ما بين هر دو فرقه .
و بعضى بعد از قول به اشتراك هر دو در هر دو تفصيل داده‌اند كه بيعه معبد صغير يهود و نصارى است به منزله مسجد محله نسبت به مسلمين ، و كنيسه معبد كبير اين دو فرقه است به منزله مسجد جامع در حق مسلمين .
بعد از معرفت معنى لفظين علماء اختلاف كرده‌اند در كراهت نماز در بيع



[1] قاموس اللغة ج 3 / 8 و ج 2 / 247 .
[2] صحاح اللغه ج 3 / 1189 و ج 2 / 969 .

398

نام کتاب : تحفة الأبرار الملتقط من آثار الأئمة الأطهار ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد باقر شفتي    جلد : 1  صفحه : 398
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست