نام کتاب : تحفة الأبرار الملتقط من آثار الأئمة الأطهار ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد باقر شفتي جلد : 1 صفحه : 397
است ، بلكه مىتوانم گفت نماز در عقب قبور ائمه عليهم السّلام أفضل از نماز در مساجد است ، چنانچه وجه اين را به تفصيل تمام در مطالع الانوار بيان نمودهام . نهم : از مواضع مذكوره موضعى است كه مهيا شده باشد به جهت آتش افروختن ، أعم از اين كه از معابد أهل ضلال بوده باشد يا نه . و مقتضاى كلام أبى الصلاح حرمت است . و مشهور ما بين فقهاء كراهت است ، بلكه چنانچه مكروه است نماز در بيوت نيران مكروه است اتيان به نماز در مكانى كه پيش روى مصلى آتشى بوده باشد ، خواه مشتعل بوده باشد يا نه ، بلكه حكم به كراهت ثابت است اگر چه چراغى مواجه او بوده باشد ، يا آتشى توى منقلى بوده باشد كه مقابل اين شخص بوده باشد اگر چه شعله نداشته باشد . و همچنين حكم به كراهت ثابت است اگر چه در مقابل اين شخص قنديلى آويخته باشد كه در آن فتيله روشن كرده باشند . و مقتضاى اطلاق كلمات أصحاب ثبوت كراهت است ، خواه مصلى از أولاد عبده أوثان بوده باشد يا نه ، بلى در توقيع وقيع رفيع مروى در كمال الدين [1] و احتجاج [2] از امام زمان جناب صاحب الامر عجل اللَّه تعالى فرجه ، تفرقه فرمودهاند ما بين آن كه از أولاد عبده أصنام و نيران بوده باشد يا نه ، و حكم به عدم جواز را كه محمول بر كراهت است مختص فرمودهاند در حق أول ، بنابر اين ممكن است كه حكم كرده شود به انتفاء كراهت در حق بنى هاشم . دهم : خانه ايست كه در آن شراب يا مسكرى ديگر بوده باشد ، أعم از اين كه آن خانه مهيا شده باشد به جهت اين يا نه ، معلوم است حكم به كراهت در صورتى است كه شراب تعدى به لباس مصلى يا بدن مصلى ننمايد ، و اما در صورت
[1] كمال الدين شيخ صدوق ص 521 . [2] احتجاج شيخ طبرسى ج 2 / 299 .
397
نام کتاب : تحفة الأبرار الملتقط من آثار الأئمة الأطهار ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد باقر شفتي جلد : 1 صفحه : 397