responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحفة الأبرار الملتقط من آثار الأئمة الأطهار ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد باقر شفتي    جلد : 1  صفحه : 387


نمايند ، كراهت يا حرمت در حق هر دو ثابت خواهد بود ، و اما در صورت تقدم و تأخر كراهت مختص به متأخر است ، و اين در صورتى است كه فساد نماز سابق مشخص نبوده باشد .
پس هر گاه متأخر عالم بوده باشد كه نماز سابق فاسد است ، مثل اين كه عالم بوده باشد كه نماز او بى وضو است ، يا آن كه اين شخص اخلال به بعض امور واجبه مىنمايد ، مثل اين كه قرائت او صحيح نبوده باشد ، مجملا نماز سابق مستجمع شرايط معتبره در صحت نماز نبوده باشد ، در اين صورت كراهتى نمى باشد اگر چه با هم شروع در نماز نمايند . پس اگر أحدهما عالم بوده باشد كه نماز ديگرى صحيح نيست ، كراهت در حق آن كس كه نماز او صحيح است منتفى خواهد بود . و همچنين است هر گاه حائلى ما بين زن و مرد بوده باشد ، يا بعد ما بين آنها به قدر ده ذرع فصاعدا بوده باشد ، يا زن متأخر بايستد ، در هر يك از اين صور كه بوده باشد كراهت ثابت نيست .
تفصيل مقام مقتضى اين است كه گفته شود : در صورت تعدد مصلى و اختلاف رجوليت و أنوثيت نماز كردن آنها با هم مرجوح است ، و رفع مرجوحيت مىشود به چند چيز :
أول : آن است كه حائل ما بين آنها بوده باشد پس اگر حائلى بوده باشد زن پيش بايستد و مرد عقب يا محاذى هم ديگر لكن أحدهما يك طرف حائل و ديگرى در طرف ديگر حائل مرجوحيت منتفى است . و آيا معتبر در حائل آن است كه حيلولت متحقق بوده باشد در جميع أحوال نماز يا حيلوليت در حال جلوس كفايت مىكند ؟ ظاهر أول است ، بنابر اين هر گاه فرض شود ديوار كوتاهى بوده باشد ، زن در يك طرف آن ديوار بايستد بايستد پيش ، و مرد در طرف ديگر بايستد لكن عقب ، در حال جلوس مرد زن را نتواند ديد و اما در حالت قيام رؤيت متحقق

387

نام کتاب : تحفة الأبرار الملتقط من آثار الأئمة الأطهار ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد باقر شفتي    جلد : 1  صفحه : 387
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست