نام کتاب : تحفة الأبرار الملتقط من آثار الأئمة الأطهار ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد باقر شفتي جلد : 1 صفحه : 332
خواهد بود . اينها در صورتى است كه لباس طلا يا ممزوج به طلا ما يتم به الصلاة بوده باشد . اما هر گاه ما لا يتم به الصلاة بوده باشد ، ظاهر اين است كه تأملى در بطلان نماز در مثل بند زير جامه و كمر بند و عرقچين نبوده باشد . و اما انگشتر طلا پس اشكالى نيست در اين كه در حق مردان جايز نيست كه در دست نمايند . و اما بطلان نماز مرد در صورتى كه انگشتر طلا در دست او بوده باشد ، اگر چه محل كلام است ، لكن ظاهر اين است كه باطل بوده باشد . و اما مثل دكمه طلا در قبا يا غير قبا دوختن ، و همچنين پارچه منسوج از مفتول طلا را سجاف لباس نمودن ، پس مثل اين استعمال نيز جايز نيست ، و دور نيست كه موجب بطلان نماز نيز بشود . و اما افتراش طلا و جلوس بر فرش طلا ، دور نيست اينها نيز حرام بوده باشد و جميع آنچه مذكور شد در صورتى كه طلا خالص بوده باشد ظاهر است ، و اما هر گاه خالص نبوده باشد ، به اين نحو كه طلا را روكش آن نموده باشند ، اگر چه حكم صريح به حرمت و بطلان نماز در آن خالى از اشكال نيست ، لكن احتياط شديد در اجتناب آن است ، خواه در نماز بوده باشد يا خارج . و اما حمل طلا يعنى طلا با خود داشتن ، ظاهر اين است كه موجب بطلان نماز نبوده باشد ، خواه مسكوك بوده باشد يا غير مسكوك ، بلكه پارچهاى كه منسوج از مفتول طلا بوده باشد هر گاه با مصلى بوده باشد ، موجب بطلان نماز نمىشود بنابراين منع در صورتى است كه ملبوس مصلى بوده باشد يا جزء ملبوس ، پس طلاى محمول مثل حرير محمول است موجب بطلان نماز نيست . مخفى نماند آنچه مذكور شد در حق مردان است ، و اما در حق زنان مطلقا نقصى ندارد ، نه پوشيدن لباس از طلا ، و نه نماز نمودن در آن ، و نه جلوس بر آن ، و نه خوابيدن بر روى آن ، و نه بر رو انداختن .
332
نام کتاب : تحفة الأبرار الملتقط من آثار الأئمة الأطهار ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد باقر شفتي جلد : 1 صفحه : 332