نام کتاب : تحفة الأبرار الملتقط من آثار الأئمة الأطهار ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد باقر شفتي جلد : 1 صفحه : 331
مطلب پنجم ( در حكم نماز در طلا است ) بدان كه بى اشكال حرام است از براى مرد پوشيدن جامه كه از مفتول طلا بافته شده باشد ، خواه كل ثوب از آن مفتول بافته شده باشد ، يا آن كه مخلوط بوده باشد به چيزى كه پوشيدن لباس از آن جايز بوده باشد ، مثل اين كه لباس بافته شده باشد از مفتول طلا و مفتول نقره ، يا از مفتول طلا و ريسمان و پشم و غيرهما ، و همچنين نماز در چنين لباس باطل است . تفصيل مسأله آن است كه مسأله متصور به چند صورت مىشود : أول : آن است كه كل لباس بافته شده باشد از مفتول طلا . دوم : آن است كه لباس مركب بوده باشد از مفتول طلا و ابريشم . سوم : آن است كه لباس بافته شده باشد از مفتول طلا و مفتول نقره . چهارم : آن است كه بافته شده باشد از مفتول طلا و ريسمان . ظاهر اين است كه نماز در چنين لباس در جميع صور مذكوره باطل بوده باشد ، بلكه پوشيدن چنين لباسى جايز نبوده باشد ، اگر چه در خارج نماز باشد . و اما هر گاه لباس بافته شده باشد مجموع آن از مفتول نقره ، يا آن كه لباس مركب بوده باشد از مفتول نقره و ابريشم و هكذا ، پوشيدن آن و همچنين نماز در آن جايز است . پس نماز در جامهء طلا باطل است ، خواه طلاى محض بوده باشد يا ممزوج بوده باشد به چيزى كه نماز در آن جايز نبوده باشد مثل ابريشم ، يا ممزوج بوده باشد به چيزى كه نماز در آن جايز بوده باشد ، مثل مفتول نقره و ريسمان و نحو اينها ، و اين اعم از اين است كه عورت مستور به لباس طلا بوده باشد يا نه ، پس اگر فرض شود عورت مستور به لباس ريسمان بوده باشد ، لكن لباس طلا را يا لباس ممزوج به طلا را فوق آن پوشيده باشد ، باز نماز باطل
331
نام کتاب : تحفة الأبرار الملتقط من آثار الأئمة الأطهار ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد باقر شفتي جلد : 1 صفحه : 331