نام کتاب : تحفة الأبرار الملتقط من آثار الأئمة الأطهار ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد باقر شفتي جلد : 1 صفحه : 279
باشد يا نه . و همچنين است در صورتى كه زمان بعد از بلوغ وسعت يك ركعت نماز و طهارت را نداشته باشد ، لكن بلوغ به چيزى بوده باشد كه مبطل طهارت بوده باشد . و در تتمه صور نماز واجب است ، و اين در صورتى است كه بلوغ به چيزى بوده باشد كه مبطل طهارت نبوده باشد ، و زمان بعد از بلوغ وسعت يك ركعت را داشته باشد ، خواه قبل از شروع به نماز بوده باشد يا در اثناء نماز يا بعد از فراغ ، و همچنين در صورتى كه بلوغ به چيزى بوده باشد كه مبطل طهارت بوده باشد ، لكن زمان بعد از بلوغ وسعت طهارت و يك ركعت نماز را داشته باشد ، در جميع اين صور نماز واجب است ، پس هر گاه كسى اخلال نمايد آثم و قضاى آن لازم خواهد بود . مطلب هفتم : آن است كه هر گاه كسى مشغول به نماز عصر شد به اعتقاد اين كه نماز ظهر را به عمل آورده است ، يا مشغول به نماز عشاء شد به اعتقاد اين كه اتيان به نماز مغرب نموده است بعد فساد اعتقاد او ظاهر شد ، ظهور فساد اعتقاد يا در اثناء نماز عصر و عشاء است ، يا بعد از فراغ از هر دو نماز . پس در اين مطلب دو مقام است : مقام أول : آن است كه ظهور فساد اعتقاد در أثناء نماز بوده باشد ، اين بر شش قسم مىشود : أول : آن است كه شروع به نماز متأخر در وقت مختص به متقدم بوده باشد و ظهور فساد اعتقاد نيز در وقت مختص به همان نماز بوده باشد . دوم : آن است كه شروع به نماز متأخر در وقت مختص به نماز سابق شده باشد ، لكن ظهور فساد اعتقاد در وقت مشترك ما بين صلاتين بوده باشد . سوم : آن است كه شروع به نماز لاحق و همچنين ظهور فساد اعتقاد هر دو
279
نام کتاب : تحفة الأبرار الملتقط من آثار الأئمة الأطهار ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد باقر شفتي جلد : 1 صفحه : 279