نام کتاب : تحفة الأبرار الملتقط من آثار الأئمة الأطهار ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد باقر شفتي جلد : 1 صفحه : 25
اين است كه نماز جامع محاسنى است كه در هيچ يك از عبادات متحقق نيست ، از جمله يك جزء از آن قرآن است ، كه شرافت و فضيلت او به نحوى است كه دانسته شد ، و همچنين ساير أجزاء . پس جامعيتى كه در نماز هست در هيچ يك از عبادات متحقق نيست ، و اين دليل است بر آنكه نماز أشرف است از قاطبه عبادات ، و هو المطلوب . كفايت مىكند در اثبات مرام همان حديث معتبرى كه سابق بر اين از كتاب كافى [1] و تهذيب نقل شده ، و هو الذي روى عبيد بن زرارة بسند كالصحيح عن أبي عبد اللَّه عليه السّلام قال قال رسول اللَّه صلَّى اللَّه عليه و آله : مثل الصلاة مثل عمود الفسطاط ، اذا ثبت العمود نفعت الاطناب و الاوتاد و الغشاء ، و اذا انكسر العمود لم ينفع طنب و لا وتد و لاغشاء [2] . الفسطاط بضم الفاء و كسرها ، و تبديل الطاء الاولى تاءا و الطائين تائين هكذا : فسطاط و فستاط و فستات كما فى القاموس [3] . و فيه : طنب بضمتين حبل طويل يشد به سرادق البيت أو الوتد [4] . حاصل معنى اين حديث حق آيين چنانچه در سابق بيان شد آنست كه مثال صلاة مثال عمود و ستون خيمه است ، و ساير اعمال مثل زكات و خمس و صوم و نحو اينها به منزله طناب و ميخ و پرده خيمه است پس هر گاه عمود و ستون خيمه محكم و ثابت باشد نفعى مترتب مىشود بر طناب و ميخ و پرده خيمه ، و هر گاه عمود خيمه شكسته باشد هيچ نفعى مترتب نمىشود بر طناب و ميخ و پرده خيمه .
[1] فروع كافى ج 3 / 266 ، ح 9 . [2] تهذيب الاحكام ج 2 / 238 ، ح 11 . [3] قاموس فيروز آبادى ج 2 / 378 . [4] قاموس فيروز آبادى ج 1 / 98 .
25
نام کتاب : تحفة الأبرار الملتقط من آثار الأئمة الأطهار ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد باقر شفتي جلد : 1 صفحه : 25