responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحفة الأبرار الملتقط من آثار الأئمة الأطهار ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد باقر شفتي    جلد : 1  صفحه : 25


اين است كه نماز جامع محاسنى است كه در هيچ يك از عبادات متحقق نيست ، از جمله يك جزء از آن قرآن است ، كه شرافت و فضيلت او به نحوى است كه دانسته شد ، و همچنين ساير أجزاء .
پس جامعيتى كه در نماز هست در هيچ يك از عبادات متحقق نيست ، و اين دليل است بر آنكه نماز أشرف است از قاطبه عبادات ، و هو المطلوب .
كفايت مىكند در اثبات مرام همان حديث معتبرى كه سابق بر اين از كتاب كافى [1] و تهذيب نقل شده ، و هو الذي روى عبيد بن زرارة بسند كالصحيح عن أبي عبد اللَّه عليه السّلام قال قال رسول اللَّه صلَّى اللَّه عليه و آله : مثل الصلاة مثل عمود الفسطاط ، اذا ثبت العمود نفعت الاطناب و الاوتاد و الغشاء ، و اذا انكسر العمود لم ينفع طنب و لا وتد و لاغشاء [2] .
الفسطاط بضم الفاء و كسرها ، و تبديل الطاء الاولى تاءا و الطائين تائين هكذا : فسطاط و فستاط و فستات كما فى القاموس [3] .
و فيه : طنب بضمتين حبل طويل يشد به سرادق البيت أو الوتد [4] .
حاصل معنى اين حديث حق آيين چنانچه در سابق بيان شد آنست كه مثال صلاة مثال عمود و ستون خيمه است ، و ساير اعمال مثل زكات و خمس و صوم و نحو اينها به منزله طناب و ميخ و پرده خيمه است پس هر گاه عمود و ستون خيمه محكم و ثابت باشد نفعى مترتب مىشود بر طناب و ميخ و پرده خيمه ، و هر گاه عمود خيمه شكسته باشد هيچ نفعى مترتب نمىشود بر طناب و ميخ و پرده خيمه .



[1] فروع كافى ج 3 / 266 ، ح 9 .
[2] تهذيب الاحكام ج 2 / 238 ، ح 11 .
[3] قاموس فيروز آبادى ج 2 / 378 .
[4] قاموس فيروز آبادى ج 1 / 98 .

25

نام کتاب : تحفة الأبرار الملتقط من آثار الأئمة الأطهار ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد باقر شفتي    جلد : 1  صفحه : 25
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست