نام کتاب : تحفة الأبرار الملتقط من آثار الأئمة الأطهار ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد باقر شفتي جلد : 1 صفحه : 222
و اگر طالب اين هستى كه معزز و محبوب نزد مردم باشى ، خود را محبوب خداوند عالم عز شأنه كن ، محبوب الهى محبوب آفاق است . بعد از تخليص نيت از أغراض فاسده قلب خود را متوجه معبودى كه هو معك أينما كنت كن و سعى كن كه غايت فعل خود را تحصيل انس به معبود و معرفت ملك و ودود قرار دهى . اگر خدا را دارى فاقد هيچ چيزى نيستى ، و اگر خدا را ندارى هيچ چيز ندارى فاقد همه چيزى « ما الذي فقد من وجدك ، و ما الذي وجد من فقدك » . و فكر كن كه چه اراده دارى ، و در مقابل كه مىخواهى ايستاده باشى ، اگر چه عبادت به نوعى كه قابل خدمت معبود بوده باشد محال است كه از أمثال ماها صادر تواند شد ، لكن به قدر مقدور بايد سعى نمود در جميع أحوال با خضوع متذكر معبود بود . و هر گاه چنين نمايى با مداوت ، در آن وقت خواهى فهميد معنى قول جناب مخزن أسرار ربانى جناب رسالت پناه را كه فرموده « قرة عيني في الصلاة » و همچنين معنى قول آن سرور را كه فرموده « الصلاة معراج المؤمن » . بعد از آن كه دو ركعت نماز با جميع آداب ظاهره و باطنه بجا آوردى آن وقت اگر تأمل نمايى فى الحقيقه محمول غايت خجلت و انفعال خواهى بود ، چه مثال تو در آن وقت مثال بنده خواهد بود كه مجموع ما فى اليد او از مولاى او بوده باشد ، وقتى اراده نمود كه خدمتى نسبت به مولاى خود نموده باشد انواع تكلفات در حضور مولاى خود حاضر نمود ، بعد كه تأمل نمود ديد كه هر چه صرف نموده كل از مولاى او بوده ، مطلقا در تكلفاتى كه به جهت خدمت مولاى خود مهيا نموده از اين عبد چيزى نبوده ، هر چه بوده همه مال مولى را تصرف نموده در خدمت مولى صرف نموده . بعد از تعقل و تفكر و فهم اين مطلب جز اين كه مستغرق بحار خجلت و انفعال
222
نام کتاب : تحفة الأبرار الملتقط من آثار الأئمة الأطهار ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد باقر شفتي جلد : 1 صفحه : 222