responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الإمام علي بن أبي طالب ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : أحمد الرحماني الهمداني    جلد : 1  صفحه : 644


وجود داشت ولى احدى از آنان در آن زمان هدايت نيافت بلكه يا كفر و انكار ورزيدند و كافر مردند و يا سستى و كندى كردند و بعد از ديگران اسلام آوردند و لب فرو بستند ، و تنها على عليه السلام به منزلت اسلام دست يافت و بر ديگران فائق آمد ؟ !
و آيا تعمق منصفانه در حال على عليه السلام جز بر اين دلالت دارد كه او از آن جهت اسلام آورد كه نشانه هاى راستين نبوت را مشاهده كرد و معجزات پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم را ديد و بوى نبوت را استشمام نمود و نور رسالت را با چشم خود ديد ، و از روى شناخت و علم و تحقيق يقين در قلب او جاى گرفت نه از روى تقليد و تعصب و شوق و بيم ، مگر شوق و بيمى كه مربوط به كار آخرت باشد ) ؟ [1] 11 - عبد الكريم خطيب گويد : بيشتر كسانى كه درباره پيشتازى على در اسلام نزاع مى كنند به سبقت زمانى اهميت نمى دهند ، زيرا همگى آن را قبول دارند ولى اسلام على را در آن سن كودكى به حساب نمى آورند زيرا از روى تحقيق و تدبر نبوده است ، چرا كه على در كودكى اسلام آورد و هنوز به مرحله ادراك و تشخيص نرسيده بود ! ولى نظر ما همان است كه قبلا گفته ايم كه : على اصلا مسلمان زاده شد ، زيرا محل پرورش او از كودكى در خانه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم بود كه خداوند او و هر كس را كه در خانه او به سر مى برد از شرك و گمراهى جاهليت معصوم داشته بود . [2] 12 - مقريزى سخنى دارد كه خلاصه اش اين است : و اما على بن ابى طالب هرگز به خداوند شرك نياورد ، زيرا خداوند خير او را خواسته و او را در كفالت



[1] - المعيار والموازنة ، حاشيه ص 67 - 68 .
[2] - على بن ابى طالب بقية النبوة و خاتم الخلافة / 100 .

644

نام کتاب : الإمام علي بن أبي طالب ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : أحمد الرحماني الهمداني    جلد : 1  صفحه : 644
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست