responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الإمام علي بن أبي طالب ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : أحمد الرحماني الهمداني    جلد : 1  صفحه : 641


9 - ابو جعفر اسكافى ( متوفاى 230 ) گويد : مطلب را با ذكر پيشتازى آن حضرت در اسلام آغاز مى كنيم ، زيرا مردم درباره تقدم اسلام ابو بكر وعلى اختلاف دارند ، همگى متفقند كه على قبل از ابو بكر اسلام آورده جز اين كه مى گويند اسلام او در كودكى بوده ( و معتبر نيست ، پس ابو بكر تقدم در اسلام دارد ) . بر ما لازم است كه اسلام آوردن على پيش از ابو بكر را بپذيريم ولى اين ادعاى آنان كه اسلام على در حال كودكى بوده و اعتبار ندارد قابل قبول نيست مگر با دليل .
اگر گويند : اين كه شما گوييد ( او در حال بلوغ اسلام آورده ) ادعاى مردودى است .
گوييم : اسلام على ثابت است و حكم اسلام او با دعوت پيامبر و اقرار او ثابت گرديده است . و اگر كودك بود در حقيقت نامسلمان بود ، زيرا نامهاى اسلام و ايمان و كفر و ضلال و طاعت و معصيت مربوط به افراد عاقل بالغ است نه كودكان [ و ديوانگان ] . پاسخ ديگر آن كه : خداوند هيچ پيامبرى را به سوى كودكان و ديوانگان نفرستاده است ، و چون مى بينيم كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم قصد على كرده و او را دعوت به اسلام و امر به ايمان نموده و پيش از همه كس او را دعوت كرده است خواهيم دانست كه او عاقل بالغ بوده و دعوت او به اسلام امر لازمى بوده است .
اگر گويند : از كجا كه دعوت او به اسلام براى تأديب و آموزش نبوده باشد چنان كه ما براى آموزش كودكان خود چنين مى كنيم ؟
گوييم : اين سخن روا نيست ، زيرا ما در زمانى با كودكان خود چنين معامله مى كنيم كه اسلام در ميان مسلمانان جا افتاده و ظهور و رشد يافته و كودكان ما

641

نام کتاب : الإمام علي بن أبي طالب ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : أحمد الرحماني الهمداني    جلد : 1  صفحه : 641
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست