نام کتاب : الإمام علي بن أبي طالب ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : أحمد الرحماني الهمداني جلد : 1 صفحه : 610
شده و به پرستش خدا مى پردازد تا به اين لذتها دست يابد كه البته تعداد بيشتر مردم زمين را همين گونه افراد تشكيل مى دهند . ولى عالم به اين تعابير نگريسته ، گويد : بى شك در پس اين سخن حكمتى و علمى نهفته است ، زيرا من امور شگفتى در خلال آنها مى بينم ، از چه رو مى فرمايد كه كوزه ها و تنگهاى كوثر به عدد ستارگان آسمان است ؟ ستارگان آسمان چه دخلى در اين موضوع دارند ؟ چرا اين گونه تعبير آورده است ؟ چرا فرموده : كسانى كه بر سر حوض وارد مى شوند آثار وضو در سيماى آنها نمايان است ؟ چرا عدد جامها از ستارگان آسمان بيشتر است ؟ چرا در همه اينها عدد ستارگان آسمان لحاظ شده و بر آن تأكيد گرديده است ؟ آن گاه مى گويد : نه ، نه ، حق آن است كه پيامبر ما حضرت محمد صلى الله عليه و آله و سلم دو چيز را در نظر داشته است : يكى امر واضح و روشن و بى پرده اى كه همه مردم بدان شاد مى شوند ، و ديگر امرى كه ويژه رهبران و بزرگان است . نبوت به امر خداست ، و خداوند در ميان مردم روى زمين كشاورزانى آفريده كه جز ظاهر كشت را نمى بينند ، و پزشكانى كه منافعى را از همان دانه و درخت بيرون مى كشند ، و حكيمانى كه علومى را از آن استخراج مى نمايند ، و هر كدام تنها با علم خود آشناست و به علم ديگرى كار ندارد ، پزشك با كشاورز هر دو مى دانند كه آن دانه خوردنى است ولى پزشك اين امتياز را دارد كه منافع طبى را هم در آن دانه مى شناسد . همچنين حكيمان امت اسلامى همان معنايى را كه جاهلان از حوض مى فهمند درك مى كنند و هر دو به حوض وارد مى شوند با اين فرق كه حكيمان رهبران امتند كه آنان را رهبرى مى كنند . حال ببينيم آنان چه مى گويند ؟ آنان گويند : پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم معانى بالاترى را از اين عبارات در نظر دارد . در بهشت چيزهايى است كه هيچ چشمى نديده و هيچ گوشى نشنيده و بر قلب هيچ بشرى خطور نكرده است . بنابر اين آن آبى كه از عسل شيرين تر و از برف سفيدتر
610
نام کتاب : الإمام علي بن أبي طالب ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : أحمد الرحماني الهمداني جلد : 1 صفحه : 610