نام کتاب : الإمام علي بن أبي طالب ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : أحمد الرحماني الهمداني جلد : 1 صفحه : 341
من آر ) معنايش اين بود كه نمى دانست او محبوبترين خلق خداست ؟ چگونه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم او را نمى شناخت در صورتى كه در برخى اخبار آمده كه گفت : ( خداوندا ! محبوبترين آفريدگانت در نظر خودت و مرا بياور ) ، و در خبر ديگرى است كه به على عليه السلام فرمود : ( چه چيز تو را از آمدن نزد من باز داشت ) ؟ و نيز در خبر ديگرى است كه فرمود : ( چه سبب شد كه دير آمدى ) ؟ پس پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم او را مى شناخت ولى به طور مبهم بيان كرد و نگفت : خدايا على را بفرست ، تا تعيين آن فرد از سوى خداى سبحان حاصل شود و مردم مستدلا بدانند كه على عليه السلام همان محبوبترين خلق به نزد خداست ) [1] . سوم - در مواقف و شرح آن آمده است : ( اين حديث نمى رساند كه آن حضرت در همه چيز محبوبترين بوده است ، زيرا مى توان تقسيم كرد ولفظ ( كل ) و ( بعض ) را آورد . نمى بينى كه مى توان استفسار نمود و پرسيد : آيا او محبوبترين در همه چيزهاست يا در برخى چيزها ؟ بنابر اين دلالت بر افضليت مطلق ندارد ) . علامه مظفر رحمه الله در پاسخ گويد : ( اطلاق با نبود قرينه اى كه بر خصوص دلالت دارد در مثل چنين مقامى عموميت را مى رساند . نمى بينى كه كلمه شهادت ( لا إله ا لا الله ) توحيد مطلق را مى رساند ؟ در صورتى كه مطابق گفتار بالا مى توان گفت : كه بر توحيد مطلق دلالت ندارد ، زيرا مى توان استفسار نمود كه آيا در همه چيز معبودى جز او نيست يا فقط در آسمان يا در زمين و امثال آن ؟ بنابر اين نفى مطلق شرك ( واثبات مطلق توحيد ) را نمى رساند ! و اين مطلبى است كه هيچ
[1] - سخن ابن تيميه بدان ماند كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم در روز خيبر نيز نمى دانست كه فردا پرچم را به دست چه كسى خواهد سپرد ! و اگر نمى دانست چگونه آن را به على عليه السلام داد ؟ بايد توجه داشت كه اين گونه سخن جنبه فنى دارد و از كسى صادر مى شود كه از مطلب آگاه است ولى آن را به طور كنايه برگزار مى كند تا بهتر روشن شود ، كه گفته اند : ( كنايه رساتر است در رساندن مقصود ) . و اين را آشنايان به ادبيات مى دانند . ( م )
341
نام کتاب : الإمام علي بن أبي طالب ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : أحمد الرحماني الهمداني جلد : 1 صفحه : 341