نام کتاب : الإمام علي بن أبي طالب ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : أحمد الرحماني الهمداني جلد : 1 صفحه : 296
استدلال آن است كه : همان گونه كه اجماع ميان مسلمانان منعقد است كه محمد صلى الله عليه و آله و سلم افضل از على است همچنين پيش از ظهور اين شخص ( حمصى ) اجماع منعقد است كه هر پيامبرى از كسى كه پيامبر نيست افضل است ، و همه اجماع دارند كه على رضى الله عنه پيامبر نبوده است ، پس قطعا ظاهر آيه مى رساند كه همان گونه كه محمد صلى الله عليه و آله و سلم افضل از على است ساير انبيا نيز از على افضل مى باشند . [1] رد سخن فخر رازى علامه مجاهد شيخ محمد حسن مظفر رحمه الله پيرامون سخن رازى گويد : از سخنان رازى در تفسير آيه استفاده مى شود كه وى دلالت آيه بر افضليت على عليه السلام از ساير صحابه را پذيرفته است ، زيرا استدلال شيخ محمود حمصى را نقل كرد كه چون على عليه السلام نفس پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم است و پيامبر از ساير انبيا برتر است پس على عليه السلام نيز از آنها برتر است ، و نيز از شيعيان نقل كرد كه آنان به اين آيه استدلال كرده اند بر افضليت آن حضرت از ساير صحابه ، و فخر رازى تنها مطلب اول ( برترى على عليه السلام از ساير انبيا عليهم السلام ) را رد كرد و درباره مطلب دوم چيزى نگفت . اما اين كه مدعى شده كه پيش از ظهور حمصى اجماع منعقد شده بر افضليت پيامبران بر ديگران ، سخن درستى نيست . زيرا اجماع بر آن است كه صنف پيامبران از اصناف ديگر بشر برترند و هر پيامبرى از افراد امت خويش برتر است ، اما چنين نيست كه هر پيامبرى از هر غير پيغمبرى برتر باشد گرچه آن غير از امتهاى ديگر باشد . . . و نيز قول به برترى اميرمؤمنان عليه السلام از پيامبران جز