نام کتاب : الإمام علي بن أبي طالب ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : أحمد الرحماني الهمداني جلد : 1 صفحه : 294
مساوات تنها آن دو تن را بر نمىگزيد و ديگران را نيز با خود مى آورد . [1] استفاده برترى على عليه السلام از آيه مباهله بهترين دليل برترى على عليه السلام از همه افراد بشر حتى از انبيا عليهم السلام غير از پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم همين آيه است ، زيرا خداوند او را نفس پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم خوانده است ، و از روايات و گفتار مورخان و محدثان بر مى آيد كه مراد از انفسنا على عليه السلام است . محمد بن طلحه شافعى ضمن بيانى در فضيلت زهرا عليها السلام در اين آيه ، گويد : اين كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فاطمه را ميان خود و ميان على عليه السلام كه به منزله جان او بوده است قرار داد دليل بر آن است كه مى خواست فاطمه از هر سو حراست گردد و بدين سبب اهميت شأن او روشن شود ، زيرا حراست با احاطه انفس بيش از حراست با احاطه ابناء است . [2] ابن حجر هيتمى گويد : دارقطنى روايت كرده است كه : على عليه السلام در روز شورى با حاضران احتجاج كرد و گفت : شما را به خدا سوگند كه آيا در ميان شما كسى هست كه خويشاونديش از من به رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم نزديكتر باشد ؟ و غير از من كسى هست كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم او را نفس خود قرار داده و فرزندان او را فرزندان خود و زن او را زن خود قرار داده باشد ؟ گفتند : نه ، خدايا . [3] فخر رازى گويد : در رى مردى بود به نام محمود بن حسن حمصى كه معلم شيعيان دوازده امامى بود . وى مى پنداشت كه على رضى الله عنه از همه پيامبران غير از حضرت محمد صلى الله عليه و آله و سلم افضل است و دليل او آيه انفسنا بود . مى گفت : مراد از انفسنا نمى تواند خود محمد صلى الله عليه و آله و سلم باشد ، زيرا انسان هيچ گاه خودش را دعوت
[1] - الكلمة الغراء في تفضيل الزهراء عليها السلام / 3 . [2] - مطالب السؤول / 7 . [3] - الصواعق المحرقة / 157 .
294
نام کتاب : الإمام علي بن أبي طالب ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : أحمد الرحماني الهمداني جلد : 1 صفحه : 294