نام کتاب : الإمام علي بن أبي طالب ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : أحمد الرحماني الهمداني جلد : 1 صفحه : 282
< فهرس الموضوعات > اشكال : چه دليلى بر عموميت و جامعيت كتاب مورد نظر هست ؟ < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > پاسخ < / فهرس الموضوعات > محفوظ است ، و اين قول كسانى است كه مراد از من را خداوند دانسته اند ، و بطلان اين نظريه نيز به اثبات رسيد . برخى ديگر گفته اند : مراد ، قرآن كريم است . يعنى كسى كه همه علوم آن را دريافته و به تمام اسرار آن آگاه است و تأويل و تنزيل ، ظاهر و باطن ، ناسخ و منسوخ ، محكم و متشابه ، مطلق ومقيد ومجمل و مبين آن را به خوبى مى داند . گواهى چنين كسى براى حقانيت نبوت پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم كافى است و او كسى جز اميرمؤمنان على عليه السلام نمى باشد . اشكال اين عموميت و جامعيت را از كجا اثبات مى كنيد ، و به چه دليل بايد آن شاهد ، علم به تمام كتاب داشته باشد ؟ پاسخ اضافه كلمه علم به كتاب اين عموميت را مى رساند ، بنابر اين مراد آيه علم به تمام كتاب است نه قسمتى از آن ، كتابى كه بيان همه چيز در آن هست . و اين علم جامع به كتاب ، ملازم با كمال عصمت و پاكى است و جز براى اميرمؤمنان عليه السلام براى ديگرى حاصل نيست . بايد دانست كه علم به ظاهر و باطن كتاب ، كسبى نيست بلكه افاضه اى است از سوى خداوند و بخشش بزرگى است كه جز كسانى كه داراى فضايل بزرگ اخلاقى از جمله ملكه عصمت و طهارتند كسى شايستگى آن را ندارد . اين گونه علم را خداوند به هر كسى بر اساس ظرفيت و مراتب استعداد وى مى بخشد ، از اين رو مى بينيم كه انبيا عليهم السلام در علم و كمال متفاوتند ، برخى يك حرف ، برخى دو حرف ، برخى سه حرف و بيشتر به آنان داده شده . و همه اين علم به هيچ يك از انبيا داده نشده مگر به پيامبر ما صلى الله عليه و آله و سلم و اوصياى بزرگوار او عليهم السلام ، البته اين منع از
282
نام کتاب : الإمام علي بن أبي طالب ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : أحمد الرحماني الهمداني جلد : 1 صفحه : 282