نام کتاب : الإمام علي بن أبي طالب ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : أحمد الرحماني الهمداني جلد : 1 صفحه : 281
< فهرس الموضوعات > اشكال : گواه بر رسالت خود خداوند است < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > پاسخ < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > كدام كتاب ؟ < / فهرس الموضوعات > امروز او را تصديق كنيد ، زيرا چند سال بعد برخى از عالمان اهل كتاب به نبوت او گواهى خواهند داد ؟ ! اشكال ممكن است كسى بگويد : مراد از من عنده علم الكتاب خداوند است ، گويى عبارت آيه چنين است : ( همين بس است كه خداوندى كه علم كتاب نزد او است گواه باشد ) . پاسخ اين عطف ، عطف ذات همراه با صفتش به خود ذات ( بدون صفت ) خواهد بود ، و اين عطف نادرست و نارواست . علاوه آن كه اين قول با اخبار بسيارى كه مراد از آن را على بن ابى طالب عليه السلام مى داند منافات دارد . از بيانات گذشته روشن شد كه آيه با هيچ يك از عالمان يهود مانند عبد الله بن سلام و امثال او منطبق نمى شود ، زيرا سوره مكى است و اسلام آنان به اتفاق جمهور در مدينه بوده است ، و چون بر آنان منطبق نمى شود لاجرم با اميرمؤمنان عليه السلام انطباق مى يابد ، زيرا اقوال مفسران از اين چند نظريه بيرون نيست و هنگامى كه نظريه هاى ديگر باطل شد نظريه ما اثبات مى گردد . كدام كتاب ؟ برخى گفته اند : مراد از كتاب ، تورات و انجيل است ، و اين قول كسانى است كه من عنده علم الكتاب را عالمان اهل كتاب مى دانند ، و بطلان اين نظريه روشن شد ، زيرا اهل كتاب در مدينه اسلام آوردند نه در مكه . برخى ديگر گفته اند : مراد ، تورات است . بطلان اين نيز روشن است . برخى ديگر گفته اند : مراد ، لوح
281
نام کتاب : الإمام علي بن أبي طالب ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : أحمد الرحماني الهمداني جلد : 1 صفحه : 281