responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الإمام علي بن أبي طالب ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : أحمد الرحماني الهمداني    جلد : 1  صفحه : 232


المستقيم ( 1 / 188 ) گويد : ابن قرطه در كتاب مراصد العرفان از ابن عباس آورده است كه گفت : ما شاهد بوديم كه مدت نه ماه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم هر روز به هنگام هر نماز به در خانه على عليه السلام مى آمد و بر آنان سلام مى كرد و اين آيه را مى خواند و آنان را به نماز دعوت مى كرد .
تحقيق در مفردات آيه پس از ذكر احاديث گذشته درباره شأن نزول اين آيه از طريق عامه ، سزاست كه اشاره اى به مفردات آيه داشته باشيم تا مقصود آيه و تفسير آن به آسانى براى ما روشن گردد ، و ما در اينجا نظرات پيشوايان در تفسير و لغت را مى آوريم .
1 - كلمه ( انما ) : گفته اند اين كلمه براى انحصار است . شيخ طائفه شيعه ابو جعفر محمدبن حسن طوسى رحمه الله گويد : لفظ ( انما ) مانند ( ليس ) به كار مى رود ، و اين را در گذشته از لغويان مانند زجاج و ديگران نقل كرديم ، و خلاصه كلام آن مى شود كه : خداوند اراده نكرده است بردن هرگونه پليدى را در اين حد از كسى مگر از اهل بيت . و اين دلالت دارد كه بردن پليديها درباره آنان صورت گرفته است و اين بر عصمت آنان دلالت مى كند . [1] و شيخ طبرسى رحمه الله كه از بزرگان و راد مردان اماميه است گويد : اين كه كسى گويد : ( انما لك عندى درهم ، وانما في الدار زيد ) معنايش آن است كه نزد او چيزى جز درهم نيست ، و در خانه جز زيد هيچ كس نيست . [2] 2 - اراده : اراده مصدر باب افعال است از اراد ، يريد ، وثلاثى مجرد آن راد ، يرود است . راغب در مفردات القرآن گويد : ( اراده از راد ، يرود گرفته شده و به



[1] - تفسير تبيان 8 / 340 .
[2] - مجمع البيان .

232

نام کتاب : الإمام علي بن أبي طالب ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : أحمد الرحماني الهمداني    جلد : 1  صفحه : 232
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست