responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه رسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد عبد الحسين اللاري    جلد : 1  صفحه : 355


خود از ثلث زيادتر نباشد وصى مرقوم بايد تصرف نمايد دخلى به ملاى بلد ندارد و هر گاه از ثلث زيادتر باشد بقدر ثلث آن صحيح است و ما بقى كه زيادتر از ثلث باشد حق خود وارث است نه دخلى به عمل ملاى بلد دارد و نه به وصى در هر حال با اين تقرير ملاى بلد هيچ حقى ندارد .
< فهرس الموضوعات > سؤال بيست و هفتم : هر گاه شخصى اراضى ، نخيلات يا اجناس به شخصى بفروشد به اين انواع كه آن چه از حصّه و رسدى < / فهرس الموضوعات > سؤال بيست و هفتم : هر گاه شخصى اراضى ، نخيلات يا اجناس به شخصى بفروشد به اين انواع كه آن چه از حصّه و رسدى [1] كه از اراضى فلان محل دارم فروختم به فلان مبلغ و ليكن نگويد كه پنج جريب يا ده باغ يا باغچه ، زرع ، هم چنين نخيلات بگويد از حصه خودم نخيلات فلان واقعه دادم به فلان كس به فلان مبلغ و ليكن نگويد كه دو اصله فلان نخل يا سه اصله فلان نخل آن اسامى كه معروف است مثل خاصه و شاهانى و خنازى و بنوان ، هم چنين اجناس مذكور نمايد كه از رسد و حصه خودم اجناس فروختم به فلانى به اين مبالغ و ذكر ننمايد كه 10 من جو يا 100 من گندم قباله ، به همين انواع بنويسند ، چنين قباله اى باطل است يا الَّا فلا ، چنين بيعى صحيح است ، يا صحيح نيست ؟
جواب : هر گاه بايع و مشترى هر دو راضى باشند صحيح است و الَّا مشترى خيار رؤيت دارد اگر از پيش نديده است .
< فهرس الموضوعات > سؤال بيست و هشتم : چوب خيزران در دست گرفتن چه صورت دارد < / فهرس الموضوعات > سؤال بيست و هشتم : چوب خيزران در دست گرفتن چه صورت دارد هم چنين چوب أرجن زيرا كه مرحوم مجلسى آخوند ملا محمد باقر ملا محمد تقى عطر الله مرقده در كتاب اختيارات فرموده است در آداب مسافر كه چوب ارجن و گز و طبرقو با خود ندارند و عصاى بادام تلخ با خود دارند و سر عصا



[1] رسد همان حصّه و سهميه مىباشد .

355

نام کتاب : مجموعه رسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد عبد الحسين اللاري    جلد : 1  صفحه : 355
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست