خطاب عقاب خيز جهنّمى بقوله * ( ذُقْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْكَرِيمُ ) * [1] يعنى بحسب زعمك الفاسد و قوله تعالى * ( رَأى كَوْكَباً قالَ هذا رَبِّي ) * [2] از باب مدارات الجاهل تخطئة لجهله او مقدمة لرفع جهله ، پس از آن مدارات تدريجى ، منع في الجمله از خمر در اوقات خصوص صلاة فرمود بقوله تعالى * ( لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَأَنْتُمْ سُكارى ) * [3] پس از مدتى كه ترك ادمان خمر در خصوص وقت صلاة سهل و آسان شد ، حكمة حاجة مقتضى منع مطلق بيان مفاسد كلَّيه آن فرمود به آيهء رابعه وافيه * ( إِنَّما يُرِيدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَالْبَغْضاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ ) * [4] . < فهرس الموضوعات > سؤال : چه مىفرماييد در حليّت خمر قبل از اسلام ؟ < / فهرس الموضوعات > سؤال : چه مىفرماييد در حليّت خمر قبل از اسلام ؟ جواب : اين اشتباه ايضا ماخوذ است از مغالطه شعريات بريد است استحلال را به حلَّيت و تشريع را به مشروعيت و بدعت را به ملَّت [5] چيزى كه مشروع و ملت يهود و نصارى بوده مثل ضرب ناقوس و استقبال مشرق و مغرب بخلاف خمر و نكاح محارم كه در هيچ شرعى از شرايع مشروع و حلال و ملَّت نبوده بلكه تشريع و استحلال جهّال در كتب محرفه بدعت شده . < فهرس الموضوعات > سؤال : چه مىفرماييد در صحّت و فساد و حليّت و حرمت و طهارت و نجاست افعال و اعمال و اقوال صادره از يد و سوق مسلمين < / فهرس الموضوعات > سؤال : چه مىفرماييد در صحّت و فساد و حليّت و حرمت و طهارت و نجاست افعال و اعمال و اقوال صادره از يد و سوق مسلمين از مثل عقود و طلاق