بنى اسرائيل و ائمه اطهار عليه السّلام و اكمل از آن هر چه بيشتر بهتر [1] . < فهرس الموضوعات > فصل ثانى در شروط كيفيّت حال و اعتدال اعضاء مجلس < / فهرس الموضوعات > فصل ثانى در شروط كيفيّت حال و اعتدال اعضاء مجلس و آن منحصر است در شروط اربعهء تكليف كه كمال عقل و رشد و بلوغ و علم و قدرت است ، [2] لا غير . < فهرس الموضوعات > فصل سيم در احكام تكليفيّة و حقوق وضعيّه و وظايف شرعيّه < / فهرس الموضوعات > فصل سيم در احكام تكليفيّة و حقوق وضعيّه و وظايف شرعيّه يعنى اتّصاف خودشان و متّصف نمودن ديگران را به آن صفات و اوصاف كريمه ، كه عبارت از حفظ محاسن صورت و مكارم سيرت و مراسم ملَّت و شريعت است ، از هر جهت از جهت كردار و گفتار و رفتار و تولى ابرار و تبرّي از اشرار و كفّار و مآكل و مشارب و البسه و اسئار [3] و سيما و اسماء ، و تشكيل و تشبيه قولا و فعلا و عملا . و اما شروط كمال و تكميل مجلس اين است كه اقلا و أولا شخص اول مجلس
[1] مؤلف در عبارت اخير بشرط كمال مجلس را ، عدد ميمون ، يعنى دوازده نفر به تعداد نقباء بنى اسرائيل و ائمه اطهار مىداند ولى ادامه مىدهد كه شرط اكمل آن هر چه بيش از دوازده نفر باشد ، بهتر است . [2] يعنى شرط عضويت در مجلس داشتن همان شرايط اربعه تكليف و مكلف شدن است . اين شروط اربعه عبارتند از : كمال عقل و رشد ، بلوغ ، علم و قدرت . [3] اسئار : پس مانده .