پس چنين مفسدين و اباليس مرده [1] و اخوان قرده [2] و عبدهء اصنام و اولاد حرام به مفاسد اوهام و اضغاث احلام [3] * ( إِنْ هُمْ إِلَّا كَالأَنْعامِ ) * و با مستى خمور و پستى فجور چگونه قابل و نايل حكمت و حكيم و حاكم و تحكيم و ذوق سليم و فهم مستقيم و فوق كلّ ذى علم عليم مىشود . حاشا و كلَّا ابى الله ان يجعل قوت الانبياء للاشقياء [4] علاوه بر آيات محكمات * ( لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِكُمْ لا يَأْلُونَكُمْ خَبالًا ) * [5] * ( وَلا تُمْسِكُوا بِعِصَمِ الْكَوافِرِ ) * [6] و * ( لا تَتَوَلَّوْا قَوْماً غَضِبَ الله عَلَيْهِمْ ) * [7] « و من يتولهم * ( فَلَيْسَ مِنَ الله فِي شَيْءٍ » ) * و الفاسد لا يصدر منه إلَّا المفاسد ، بل المعتقد و المعتمد على الفاسد افسد منه ، و على السّفيه اسفه منه ، و على الضّال أضلّ منه . قانون ملَّى و مصلحت كلَّى مقتضى تحلَّى و تجلَّى به حليه و حلى و زيور شرع انور ، عقد ذمّه و ضرب جزيه بر كفّار و اهل كتاب بر وجه مقرّر شرعى [ است ، ] كما و كيفا و اخذا و صرفا و مصرفه مصارف بيت المال المعد لمصالح المسلمين ، لكن به نظر و صواب ديد اهل ملَّت و شريعت كه بر وفق حكمت و مصلحت كلَّى اهل ملَّت و شريعت كه بر وفق حكمت و مصلحت كلَّى
[1] مرده : جمع مارد : سركش ، متكبر . [2] قرده : بوزينه ماده . [3] اضغاث احلام : خوابهاى آشفته . [4] خداوند امتناع دارد از اين كه قوت انبياء را براى اشقياء قرار دهد . [5] آل عمران / 118 - غير از همكيشان خود كسى را به دوستى و همرازى خود اختيار مكنيد كه ديگران شما همراز و همدم نمىشوند . بلكه از جنگ روانى با شما كوتاهى نمىنمايند . [6] ممتحنه / 10 - شما مؤمنان حق نداريد به بازوى زنان كافر خود بچسبيد و آنان را همسر خود بدانيد . [7] ممتحنه / 13 - با امت يهود هم كه خدا بر آنان غضب آورده است ، دست دوستى مدهيد .