و هيچ تدبير و نظمى اصلح و احكم و افهم و اعلم و انفع و اتم و اسلم و اعم و انظم و اقدم و اعظم نبوده و نخواهد بود ، از تدبير مدبّر عوالم امكان و حكم حكيم حضرت علام ، لقوله تعالى * ( إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ الله الإِسْلامُ ) * [1] و ما سواء زخاريف الاوهام و اراجيف الاصنام و اضغاث احلام * ( بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا ) * [2] * ( قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالأَخْسَرِينَ أَعْمالًا الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً ) * [3] * ( أَ فَمَنْ كانَ عَلى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّه كَمَنْ زُيِّنَ لَه سُوءُ عَمَلِه وَاتَّبَعُوا أَهْواءَهُمْ ) * [4] * ( قُلْ لا يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَالطَّيِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ ) * [5] * ( قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الأَعْمى وَالْبَصِيرُ أَمْ هَلْ تَسْتَوِي الظُّلُماتُ وَالنُّورُ ) * [6] * ( وَما يَسْتَوِي الأَعْمى وَالْبَصِيرُ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَلَا الْمُسِيءُ قَلِيلًا ما تَتَذَكَّرُونَ ) * [7]
[1] آل عمران / 19 - در پيشگاه خداوند ، دين همان اسلام است . [2] كهف / 50 - شيطان براى سيه كاران و ظالمان بدترين مولاى بدلى است . [3] كهف / 103 ، 104 - بگو اى مردم مايليد اعلام كنم ، چه كسى در پاداش عمل از ديگران خسارت بيشترى خواهد برد ؟ آنان كه ثمرهء تلاش و فعاليت آنان در زندگى دنيا گم شد و مىپندارند كه در ساختار جامعه نيك انديشى مىنمايند . [4] محمد / 14 - آيا كسى كه از پيشگاه پروردگارش گواه روشنى دارد با آن كسى همپايه است كه دستاورد ناصوابش در نظر آراسته و زيبا مىنمايد ؟ اينان كافر شدهاند و دنبال هوسهاى خود رفتهاند . [5] مائده / 100 - بگو پاك و ناپاك برابر نمىشوند . گر چه ناپاكها چندان وافر و موفور باشند كه تو را به شگفت آورند . [6] رعد / 16 - بگو آيا خداى كور با خداى بينا برابر است ، آيا چند سياهى با روشنايى برابر است ؟ [7] غافر / 58 - آن كسانى كه مىدانند ، با آن كسانى كه نمىدانند ، برابر نمىشوند . مردم نابينا و مردم بينا يكسان نخواهند بود و آن كسانى كه ايمان آوردهاند و اعمال شايسته دارند ، با كافران بدكاره برابر نخواهند بود . شما اين نكتهها را كمتر به خاطر مىسپاريد .