بلكه از بعض خواص ايشان ظاهر گرديده مثل سلمان رضى الله عنه ديگر شبهه از براى هيچ كس باقى نمىماند زيرا كه معجزات هر يك از آنها دليل واضح است بر حقيقت آن جناب پس انكار يهود و نصارى نبوّت آن جناب را نيست مگر از جهت عناد و عصبيّت و لجاجت و تقصير در امر دين و با وجود اين اگر انكار نبوّت حضرت خاتم ممكن مىبود انكار هر يك از نبوّت ساير انبياء تا آدم عليه السّلام بالأولوية القطعيه ممكن مىبود زيرا كه اثبات نبوّت هيچ يك از انبياء سلف به قدر اثبات نبوّت حضرت خاتم صلى الله عليه و آله و سلم نيست . دويّم اين كه در كتب سماويّه مثل تورات و انجيل و زبور اخبار به ورود آن جناب شده و اوصاف آن حضرت خاتم مذكور گرديده هم چنان كه بعضى از علما بسيارى از عبارات تورات و انجيل را كه مشتمل است بر اوصاف آن جناب نقل نمودهاند [1] كما قال الله تعالى :
[1] در انجيل يوحنّا از محمد صلَّى الله عليه و آله و سلم به « فارقليط » تعبير كرده كه صاحب نظران لغت فوق را يونانى دانسته كه در اصل پركليتوس ( به كسر پاى فارسى وراء ) به معنى كسى كه همه او را ستايش مىكنند مىباشد كه ( احمد ) هم همين است . براى اطلاع از جملات انجيل پيرامون پيامبر اسلام ر - ك به راه سعادت نوشته ميرزا ابو الحسن شعرانى ص 241 - 251 .