[1] و قول خداى تعالى * ( لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرامَ إِنْ شاءَ الله آمِنِينَ ) * [2] مثل فتح بلاد و مثل انقطاع نسل بنى اميه و امثال اين امور [3] با امّى بودن آن حضرت و تعليم نگرفتن علم از احدى هم چنان كه از احوال آن جناب معلوم است و مثل آن كه در قرآن مىبينيم كه به هيچ قسم اختلافى در او نيست نه از جهت حكم و مضمون و نه از جهت فصاحت و بلاغت اگر از غير خدا بود خالى از اختلافى نبود * ( وَلَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ الله لَوَجَدُوا فِيه اخْتِلافاً كَثِيراً ) * [4] علاوه بر تأثيرش در نفوس و در مطالب
[1] ( آل عمران - 55 ) . [2] فتح 27 - آيه اشاره به صلح حديبيه دارد كه قرآن از آن به فتح المبين تعبير مىفرمايد و مقدّمه فتح مكه بود اين پيشگويى در سال 6 هجرى صورت گرفت و دو سال بعد فتح مكه تحقق يافت . فتح بلاد اشاره به فتح ايران و روم و يمن و عراق و شام و . . است . براى اطلاع بيشتر ر - ك به ابو الحسن شعرانى - راه سعادت ص 38 - 76 . [3] با اين بيان ظاهرا از پيشگوئىهاى قرآن صحبت به ميان مىآوردند كه در آيه اوّل نحوهء تحويل گرفتن كامل عيسى عليه السّلام و رفعت او و صعودش به آسمان چهارم و . . با توجه به اين كه همه يهوديان در به صليب كشيدن عيسى ( ع ) متّفقند و همه اناجيل در مصلوب كردن و مقتول نمودن آن حضرت و بالاخره جان سپردنش بالاى دار و دفن كردن ، صحبت مىكنند قرآن در آيه 157 نساء با صراحت اعلام مىنمايد كه مسيح را نه كشتند و نه مصلوب ساختند بلكه امر بر آنها مشتبه شد و خداوند او را به سوى خود بالا برد مفسران براى تطبيق جمله * ( « وَلكِنْ شُبِّه لَهُمْ » ) * مطالبى را ذكر كردهاند كه علاقمندان را به كتاب پرتوى از قرآن سيّد محمود طالقانى ج 3 تفسير سوره آل عمران ص 156 ارجاع مىدهيم . [4] نساء 82 - أ فلا يتدبّرون القرآن و لو كان من عند غير الله لوجدوا فيه اختلافا كثيرا . چرا در قرآن تدبّر نمىنمايند كه اگر از ناحيه غير خدا بود در آن اختلاف زيادى مشاهده مىكردند . ريشه اختلاف در اين است كه اگر از ناحيه بشر بود بخاطر اين كه تكامل بشر با گذشت زمان است محتواى قرآن از نظر فصاحت و بلاغت وحدت و انسجام ، علوّ معنى و محتوا . . يكسان نبود در صورتى كه وحدت و اتقان صنع قرآن اين نكته را مردود مىداند اگر قرآن از ناحيه بشر بود فراز و نشيبهاى زندگى در موضع گيريهاى او تأثير داشت و محتواى آن را تغيير مىداد در صورتى كه موضعگيريهاى قرآن در تمام زمانها از يك انسجام خاص برخوردار است .