responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه رسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد عبد الحسين اللاري    جلد : 1  صفحه : 124


ادّعاى او به خلاف ساحر و ايضا معجزه در آسمان تأثير مىكند مثل شقّ القمر [1] و غيره و سحر در آسمان تأثير نمىكند و اتيان معجزه [2] در قوّه طاقت بشر نيست و سحر در قوّه بشر هست و ايضا فاعل سحر نفوس شريره خبيثه است و فاعل معجزه بعكس صادر نمىشود مگر از نفوس صالحه قدسيّه و روحانيّه و ايضا فاعل سحر حتما شخصى خواهد آمد كه او را ابطال كند و فساد دعوى او بر انام [3] واضح كند كه حجّت بر خلائق مشتبه نشود به خلاف معجزه كه صاحب آن روز به روز بلكه ساعت به ساعت دعوى صدق [ ش ] واضحتر مىشود چنانكه خدا مىفرمايد * ( فَلِلَّه الْحُجَّةُ الْبالِغَةُ ) * [4] .
فصل چهارم در اثبات نبوّت محمّد بن عبد الله صلَّى الله عليه و آله و سلم [5] است و دليل بر



[1] براى اطلاع از شقّ القمر و شبهات و پاسخهاى آن ر - ك به راه سعادت ميرزا ابو الحسن شعرانى ص 130 - 141 انتشارات صدوق 1359 تهران
[2] اتيان معجزه معجزه كردن
[3] انام آفريده گان - مخلوقات - خلق
[4] انعام 149 . . براى خدا حجّت بالغه است .
[5] مؤلَّف در فصل چهارم پس از ذكر نبوّت عامه و دلائل آن به بررسى نبوّت خاصه مىپردازد و از ميان پيامبران نبوّت خاصه پيامبر اكرم حضرت خاتم النبيين صلَّى الله عليه و آله و سلم را مورد بررسى قرار مىدهد و براى ايشان دو نوع معجزه قائل مىشود : 1 - قرآن به عنوان معجزه جاويد پيامبر اكرم كه تا ابد باقى است و خود دليل بر جاودانگى اسلام است و در اين قسمت اعجاز قرآن در ابعاد مختلف را مورد مداقه قرار داده و اعجاز لفظى قرآن ( فصاحت - بلاغت - غرابت نظم . . ) اعجاز علمى قرآن - اعجاز از نظر اخبار غيب - اعجاز از نظر انسجام و هماهنگى و عدم اختلاف در آن را بر مىشمرد و در پايان اين مقال با كلام موجز كلام ا . . مخلوق به مشيّت و ارادهء الهى است به حادث بودن قرآن مىپردازد و نظر اشاعره در قديم بودن قرآن را مردود مىداند . 2 - نوع دوم معجزات غير جاويد كه اين دسته معجزات با معجزات ساير اشياء يكسان مىباشد ، مانند شقّ القمر . براى اطلاع كامل از فقره آخر ر - ك به مارتين مكدرموت ، انديشه‌هاى كلامى شيخ مفيد ترجمه احمد آرام ، انتشارات دانشگاه تهران 1372 ص 117 - 125 .

124

نام کتاب : مجموعه رسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد عبد الحسين اللاري    جلد : 1  صفحه : 124
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست