نام کتاب : قضاء وقدر ، جبر واختيار ( فارسي ) نویسنده : دكتر محمد مهدي گرجيان جلد : 1 صفحه : 124
بشر ، حساب و عكس العمل دارد . خوب و بد در مقياس جهان ، بى تفاوت نيست . اعمال خوب و بد بشر ، مواجه مى شود با عكس العمل هايى از جهان كه احيانا در دوره حيات و زندگى خود فرد ، به او مى رسد . ايذاء جاندار ، اعم از حيوان و انسان خصوصا ايذاء به صاحبان حقوق از قبيل : پدر ، مادر و معلم ، آثار سوئى در همين زندگى دنيايى به بار مى آورد ، در طبيعت مكافات هست . اين آثار و نتايج ، خود قسمتى از مظاهر قضاء و قدر است . بديهى است كه اين گونه قضايا و ارتباطات ميان حوادث و پديده ها با جهان بينى الهى كه جهان را يك دستگاه واحد زنده صاحب اراده و شعور مى داند ، قابل توجيه است و بخشى از روابط على و معلولى را تشكيل مى دهد ، و اما با طرز تفكر مادى و ( جهان بينى ماترياليستى ) قابل توجيه نيست . از نظر جهان بينى الهى ، جهان هم شنواست و هم بينا ، ندا و فرياد جاندارها را مى شنود و به آنها پاسخ مى دهد ، به همين جهت ( دعا ) يكى از علل اين جهان است كه در سرنوشت انسان مؤثر است ، جلو جريانهايى را مى گيرد و يا جريانهايى به وجود مى آورد . به عبارت ديگر : ( دعا ) يكى از مظاهر قضاء و قدر است كه در سرنوشت حادثه اى مى تواند مؤثر باشد و يا جلو قضاء و قدرى را بگيرد . ( الدعا يرد القضاء ولو ابراما ) . [1] ( دعا ، قضاء را بر مى گرداند ، هر چند آن قضاء محكم شده باشد ) . ( واذا سئلك عبادى عنى فانى قريب اجيب دعوة الداع اذا دعان ) . [2] ( هرگاه بندگانم مرا از تو بخواهند ، من نزديكم ، خواسته آنكه مرا بخواند . اجابت مى كنم ) .