دارد ، همانا منم و گواه بر درستى رفتار من هم ، على عليه السّلام است . [ فخر رازى در تفسير كبير ] در ذيل آيه مورد نظر كه در سوره هود نازل شده است ، اظهار مىدارد : مفسّران در تفسير كلمهء « شاهد » ، وجوهى را متعرّض شدهاند ( تا آنجا كه گفته است ) وجه سوم : مراد از « شاهد » ، على بن ابيطالب عليه السّلام است كه گواه بر « بيّنه » آن حضرت است و توضيح « منه » به اين خاطر است كه گواه مزبور جزئى از محمد بشمار مىآيد و با ايراد كلمه « منه » شرافتى براى گواه مىباشد كه على عليه السّلام در اين آيه بعض و جزئى از پيغمبر اكرم صلَّى اللَّه عليه و آله بشمار رفته است . آيه چهارم * ( فَإِنَّ الله هُوَ مَوْلاه وَجِبْرِيلُ وَصالِحُ الْمُؤْمِنِينَ ) * خدا و جبرئيل و شايستهترين مؤمنان ، امور او را به عهده مىگيرند و از وى پاسدارى مىنمايند . ( سوره تحريم ، آيه 4 ) [ سيوطى در الدّر المنثور ] در ذيل تفسير آيه فوق واقع در سورهء تحريم ، گفته است : « ابن مردويه » از « اسماء بنت عميس » روايت كرده است كه از رسول خدا صلَّى اللَّه عليه و آله شنيدم مىفرمود : صالح مؤمنان ، على بن ابيطالب عليه السّلام است . باز گفته است : « ابن مردويه » و « ابن عساكر » از « ابن عباس » روايت كردهاند كه پيغمبر صلَّى اللَّه عليه و آله فرمود : صالح مؤمنان ، على بن ابيطالب عليه السّلام است . [ كنز العمال 1 / 237 ] از حضرت على عليه السّلام روايت كرده است رسول خدا صلَّى اللَّه عليه و آله فرمود : مصداق راستين صالح مؤمنان ، على بن ابيطالب عليه السّلام است . اين حديث را « ابن ابى حاتم » نقل كرده است . مؤلف گويد : « ابن حجر » در [ صواعق / 144 ] چنين اظهار داشته است : در