علاقهء قلبى و ايجاد دلبستگى است كه هر گاه نبردى آغاز مىشد ، از طرف شخص فرمانده اعلام مىشد كه جنگجويان ، زن و فرزند خود را همراه بياورند تا وجود اينان در پشت جبهه ، وسيلهاى براى فرار جنگجويان و سلحشوران از ميدان جنگ نباشد . و اينگونه از خود گذشتگىها را كه بزرگ خاندان انجام مىداد « حماة الحقايق » ( پشتيبان حقيقتها ) ، مىناميدند . گفتنى است كه چرا در « آيه مباهله » فرزندان بر خود و ديگر افراد ، مقدّم ذكر شدهاند ؟ اين بدانجهت است كه ثابت كند فرزندان از لطف و مهربانى بيشتر و از منزلت زيادترى برخوردارند . و به اين نتيجه مىرسيم كه فرزندان ، مقدّم بر شخص خانواده و مقدّم بر شخص ديگرى است كه همانند بزرگ خانواده مىباشد ، و از كسانى هستند كه فدائى شخص خانواده قرار مىگيرند . « زمخشرى » گويد : مباهله و چگونگى آن ، استوارترين دليل بر فضيلت و اهميت اصحاب كساء است و دليل روشنى است بر صحّت نبوّت پيغمبر اسلام صلَّى اللَّه عليه و آله ، بدليل اينكه هيچيك از موافقان و مخالفان ، اظهار نداشتهاند كه ترسايان با مقام نبوّت ، مباهله كردند و اقدام براى اين عمل نمودهاند ( پايان سخن زمخشرى ) . « فخر رازى » در « تفسير كبير » ، پس از آنكه به نقل قضيهء مباهله پرداخته است ، اظهار مىدارد : « آيه مباهله » بر اين حقيقت دلالت مىكند كه امام حسن و امام حسين عليهما السّلام دو فرزند رسول خدا صلَّى اللَّه عليه و آله مىباشند ؛ بدليل آنكه در ضمن پيشنهاد پيغمبر اكرم صلَّى اللَّه عليه و آله كه فرزندان خود را براى مباهله بخوانيم ، رسول اكرم صلَّى اللَّه عليه و آله ، حسنين عليهما السّلام را براى مباهله همراه خود برد . با توجه به اين رفتار ، ثابت مىشود كه حسنين ، فرزندان آن حضرت مىباشند . گذشته از اين ، قرآن كريم هم در تأييد و تأكيد اين موضوع در سوره انعام مىفرمايد : * ( وَمِنْ ذُرِّيَّتِه داوُدَ وَسُلَيْمانَ ) * . . . * ( وَزَكَرِيَّا وَيَحْيى وَعِيسى ) * به دنبال آن ، اظهار داشته است : بديهى است حضرت