< فهرس الموضوعات > قرائت " يسئلونك الأنفال " و " يسئلونك عن الأنفال " و فرق اين دو قرائت < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > تفسير " أكرم مقامك " < / فهرس الموضوعات > به ظاهر ، چه بالضرورة ناظر در مجارى استعمالات عرب قاطع باختلاف اين دو نوع از سؤال است ، از اين جهت است در سوره انفال كه قرائت اهل البيت عليهم السلام وجماعتى ديگر " يسئلونك الانفال " است وقرائت ديگران " يسئلونك عن الانفال " ( 1 الانفال 8 ) است ، ابن جنى رحمه الله گفته قرائت معروفه راجع به آن قرائت است [1] چه سؤال ايشان از حال انفال به جهت آن بوده كه متعرض آن بودند ، و طالب حيازت آن شده بودند ، و در ( تاج المصادر ) است كه سؤال و مسئلت بمعنى خواستن و پرسيدن است ، بلى ممكن است كه بگوئيم هر دو در جنس طلب شريكند ، فرقى كه هست اينست كه يكى طلب ذات شئ است ، و ديگرى طلب علم لشئ ، و اين توجيه در عبارت بعض لغويين اگر جارى باشد كه تفسير به مطلق طلب كرده اند در كلام فيروز آبادى متمشى نيست ، و دور نيست كه منشأ اشتباه او عبارت جوهرى باشد كه گفته : وسئلته الشئ ، وسئلته عن الشئ ، و متعرض معنى نشده ، و او توهم كرده كه هر دو يكند ، و اين از عادت جوهرى استكه غالبا در موارد واضحه اكتفاء بنفس نقل مورد استعمال مىكند بى تنبيه بر معنى ، و اكثر آنست كه عين عبارت خال خود - كه ابراهيم فارابى باشد در ( ديوان الادب ) - ايراد مىنمايد ، و اين دقيقه از فيروز آبادى فوت شده به اين سبب تخيل اتحاد معنى هر دو استعمال كرده ، بالجملة وضوح اين مسألة مغنى از كثرت تعرض او است . اكرام : گرامى كردن است ، چه بحسب واقع و چه بحسب معامله و رفتار ، چنانچه تكريم بهر دو اعتبار نيز استعمال مىشود . و معنى مقام در فقرات سابقه مستوفى بيان شد . و در شرح اين فقره شريفه دو مطلب است : مطلب اول در اكرام سيد الشهداء عليه السلام است كه عبارت از الطاف الهيه است كه در حق آن جناب شده ، و آن بر سه قسم است : جنسى ، و نوعى ، و شخصى .