responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شفاء الصدور في شرح زيارة العاشور ( فارسي ) نویسنده : الحاج ميرزا أبي الفضل الطهراني    جلد : 1  صفحه : 388


< فهرس الموضوعات > ( فاسئل الله الذي أكرم مقامك واكرمني بك ) تفسير سؤال < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > سؤال متعدى بدو مفعول ميشود بدون كلمه عن و با عن ، فرق اين دو صورت < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > اشتباه صاحب قاموس < / فهرس الموضوعات > عربيت موافق آنچه ما گفتيم ايراد كرده اند .
ديگر اينكه او را نسبت داده بعرجى كه عبد الله بن عمرو اموى است ، وابو الفرج كه قدوه جميع علماى اين فنون است بحارث بن خالد مخزومى نسبت داده .
ديگر اينكه گمان كرده طرف معارضه مازنى يزيدى نحوى بوده ، و يزيدى در زمان هارون بوده ، و در سنه صد و شصت و دو وفات كرده ، و واثق در سنه دويست و هفده انتقال كرده ، مگر اينكه مراد از يزيدى بعض اولاد يزيدى معروف باشد كه او را يزيدى مىگفتند ، و اين خلاف ظاهر است .
حاصل مطلب - اگر چه از مقصد دور افتاديم - اينست كه مصاب در فقره زيارت اگر مصدر باشد بايد مصدرى مأخوذ از مبنى للمفعول فرض شود ، فيصير المعنى لقد عظم مصابيتى [1] بك .
واظهر در باء بر اين وجه اينست كه صله فعل باشد نه باء سببيت .
( فأسئل الله الذى اكرم مقامك واكرمنى بك ) ج - پس مسئلت مىكنم از خدائى كه مقام تو را كريم كرد ، و مرا ببركت تو گرامى داشت .
ش - سؤال در لغت عرب بر دو وجه استعمال مىشود گاه متعدى به دو مفعول بنفس ، و گاه به مفعول ثانى به كلمه مجاوزه متعدى مىشود ، و در صورت اول معنى او طلب است ، مىگويند " سئلته الدرهم " يعنى خواستم از او درهم را ، و بر فرض ثانى استعلام از حال يا مكان يا كيفيت چيزى است ، چنانچه گويند سئلته عن الدرهم يعنى جستجو كردم از حال درهم كه كجاست يا چگونه است ، يا چه چيز است ، و اين كه در ( قاموس ) و غير او است كه سئلته الشئ وعن الشئ بمعنى غلط است



[1] مصيبتى ظ .

388

نام کتاب : شفاء الصدور في شرح زيارة العاشور ( فارسي ) نویسنده : الحاج ميرزا أبي الفضل الطهراني    جلد : 1  صفحه : 388
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست