< فهرس الموضوعات > ابن أبي الحديد به جهنم رفتن أو را شرح ميدهد < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > كثير بن الصلت خواب ميبيند < / فهرس الموضوعات > ألا وانه سيأمر بسبى والبرائة عنى " [1] اشاره به او است ، واظهر اشاره بمعاوية است ، و مىگويند : دهاة ومحتالان عرب چهار نفر بودند : زياد ، ومغيرة بن شعبه ، ومعاويه وعمرو بن عاص ، چنان صلاح صفدى در شرح ( لامية العجم ) اين شعر را نسبت به بعضى در تعداد اسماء ايشان مىدهد : من العرب العرباء قد عد اربع * دهاة فما يؤتى لهم بشبيه معاوية ، عمرو بن عاص مغيرة * زياد هو المعروف بابن ابيه عليهم اللعنة ، و اين چهار حرامزاده ولد الزنا بودند ، ومتفق الكلمه در عداوت أمير المؤمنين عليه السلام وبدع وفتن زياد در اسلام بيش از آن است كه بتوان حصر واحصا كرد [2] . ابن ابى الحديد مىگويد : زياد خواست بر اهل كوفه عرض كند برائت از على عليه السلام ولعن او را - العياذ بالله - و بكشد هر كه قبول نكند ، و خانه او را خراب كند ، خداوند او را در همان روز مبتلى بطاعون كرد ، و بعد از سه روز بدار البوار رفت ، و اين واقعه در ايام معاويه بود ومؤيد نقل ابن ابى الحديد است خبر مروى در ( امالى ) ابن الشيخ بسند معتبر از كثير بن الصلت كه زياد بن سميه مردم را فراهم آورد تا ايشان را بر برائت از أمير المؤمنين عليه السلام عرضه بدارد ، و مردم را از اين كار كربى عظيم عارض ، و مرا در اين حال خواب در ربود ، در واقعه كسى را ديدم كه ما بين زمين و آسمان را مسدود كرده بود با وى گفتم تو كيستى ؟ گفتم ( گفت ظ ) : من نقاد
[1] خطبة 57 - صبحى صالح . [2] قال الامام الحسن في حقه : اللهم تفرد بموته ، فان القتل كفارة ، قال ( ع ) حين بلغه ان زياد يتبع شيعة على رضى الله عنه فيقتلهم ، المعجم الكبير 138 نسخة جامعة طهران احقاق الحق 11 / 243 .