والحمد لله على وضوح الحجة . نكته : زمخشرى در ( كشاف ) آورده كه جهت اينكه " ابناء " و " نساء " را در امر مباهله ضميمه كرده آن است كه دلالت اين كار بر صدق او بيشتر است ، چه كاشف وثوق به حال خود و يقينش به صدق دعواى خويش است ، چه جرئت و اقدام كرده بر تعريض عزيزان و پاره هاى جگر خود ، و كسانى كه محبوبترين خلقند بسوى او براى بلا و اقتصار بر تعريض نفس خود نفرموده ، و دلالت دارد بر اطمينان او به كذب خصم تا هلاك شود با دوستان و عزيزان خود كه اثرى از او در گيتى نماند ، و خصوصيت داد پسران و زنان را چه آنان عزيزتر خويشان و چسبيده تر از همهاند به دل . و گاه باشد كه آدمى خويشتن را فديه ايشان كند ، و جنگ نمايد در حفظ ايشان ، و از اين جهت است كه عرب زنان و كوچهاى خود را در حروب و رزمگاه ها مىبردند تا از فرار مصون شوند ، و آن كه در حمايت كوچ خود بيشتر كوشش داشت حامى الحقيقة نام مىكردند . و نكته اينكه مقدم داشته در ذكر ابناء ونساء را آن است كه اشاره كند به اينكه قريب المنزله ونصيف المكانة در حضرت او هستند ، يا آنكه مقدم اند بر نفس ، و شايسته آن است كه جان هاى گرامى نثار ايشان شود ، و در اين مطلب دليلى است كه هيچ چيز اقوى از او نيست بر فضل اهل كساء ، اين است خلاصه سخنان صاحب ( كشاف ) . من بنده گويم : اولا كه شايستهتر آنكه نكته تقديم ابناء و نساء را همان وثوق به صدق و اطمينان قرار دهيم ، چه در مقام بلا چنانچه اشاره كرد غالبا اهتمام به