بر أجزاء و شرايطى است به تمامه ممكن نشود و متعسر باشد ، و امر دائر شود در اتيان او بين ترك جزئى يا شرطى محتمل است تخيير و ارجاع به اراده مكلف كه ناشى از مرجحات خارجيه مىشود ، ومحتمل است ترك شرط واتيان به اجزاء چه ترك وصف اولى از ترك موصوف است ، و تواند بود بگوئيم اختيار اهم كند ، و غير أهم را ترك نمايد ، چه گاه باشد كه وجود شرطى در قوام شئ مدخليتش بيشتر از جزئى باشد ، خاصه اگر جزء راجع به اجزاء كماليه باشد نه اجزاء اصليه . و اين احتمال در بادى نظر اقوى است ، اگر چه خالى از تأملى نيست ، و به هر صورت در قرائت زيارت عاشوراء اگر مكلف متمكن نشد كه تمام زيارت را در مجلس واحد بجاى بياورد ، و امر داير شد بين ترك جزء و ترك شرط كه وحدت مجلس باشد ، اقوى به نظر ترك اعتبار وحدت مجلس است ، بلكه تمام عمل را در مجالس متعدده بياورد ، چنانچه در ( رسائل ) تصريح به اين كيفيت فرموده اند ، و اولى تر اينكه محافظت بر تقليل مجالس كند ، به اين معنى كه اگر بقيه را در يك مجلس بياورد كه مجموع عمل در دو مجلس واقع شود بهتر است از اين كه در سه مجلس باشد ، و هر چه فصل بين دو مجلس كمتر باشد اولى است كه اقرب به حقيقت وانسب به وحدت مطلوب است ، والله العالم به حقايق أحكامه . فايده - 10 - مناسب است كه در اين مقام تحقيق لفظ عاشوراء بشود ، چه تعلق تمامى و مناسبت تامى به اين ابواب و اسم اين كتاب دارد ، لهذا متعرض مىشويم : بدان كه جماعتى گفتهاند كه عاشوراء معرب است ، و در اصل عبرانى بوده