responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير كبير منهج الصادقين في الزام المخالفين ( فارسي ) نویسنده : الملا فتح الله الكاشاني    جلد : 1  صفحه : 64


زمين را از عدل و داد هم چنان كه پر شده باشد از ظلم و جور و گويند كه مقصود از اين مؤمنان جماعتى اند كه بعد از پيغمبر صلَّى اللَّه عليه و آله و سلَّم تصديق رسول خدا نمايند و معتقد احاديث و اخبار آن حضرت بوده بر طريقهء او سلوك كنند بىآنكه با او مصاحبة داشته باشند و او را ديده و كلام او را از او بمشافهة شنيده باشند و مؤيد اين است آنچه در روايت واقع شده كه روزى پيغمبر ( ص ) اصحاب را گفت كه هيچ مىدانيد كه از ميان خلقان كه فاضلتر است گفتند فرشتگان فرمود نه گفتند پيغمبران فرمود مراد من غير ايشان است گفتند يا رسول اللَّه پس چه كسانند فرمود كه جماعتى كه بعد از من باشند و مرا نديده و مصاحبت ننموده و گفتار من نشنيده و معجزات من مشاهده نكرده و رق چند را كه مشتمل بوده باشد بر بيان طريقه من مشاهده نمايند و بر آن كار كنند ايشان فاضلترين عالميانند آنكه اين آيه را تلاوت فرمود كه * ( يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ ) * و بعد از آن فرمود كه ( اولئك اخوانى ) يعنى ايشان برادران من باشند گفتند يا رسول اللَّه ما برادران تو نيستيم فرمود كه انتم اصحابى و هم اخوانى شما صحابه هاى منيد و ايشان برادران من و اولى حمل غيب است بر همه مغيبات هم چنان كه از ابن مسعود مرويست و از جمله آن زمان غيبة مهدى است كه قول اصحاب ما است و غير آن از اقوال مذكوره و چون كه نماز افضل اعمال بدنيه است و زكات افضل عبادات ماليه از اينجهت او سبحانه در ميان ساير اعمال تخصيص بذكر آن نموده متقيان را به اين دو صفت ستايش مىكند و ميگويند كه پرهيزكاران كسانيند كه ايمان ميآورند بجميع ما جاء به النبى * ( وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ ) * و به پا مىدارند نمازهاى فريضه را يعنى تعديل اركان آن ميكنند و آن را از زيغ و انحراف نگاه ميدارند به اين معنى كه شرايط و آداب افعال او را كما ينبغى بجا ميآرند و نميگذارند كه اصلا قصورى و خللى در آن راه يابد و اين مأخوذ است از ( اقام العود اذا قومه ) و يا مواظبت ميكنند بر آن مأخوذ از ( قامت السوق اذا انفقت و اقمتها اذا جعلتها نافقة ) و نفق بمعنى روايى متاعست و انفاق بمعنى رواج گردانيدن آن قال الشاعر ( اقامت غزالة سوق الضراب لاهل العراقين حولا قميطا ) چه نمازى كه محافظت و مواظبت آن نموده مانند متاع نافقى است كه مرغوب فيه است و نمازى كه آن را مضيع و معطل گردانيده باشد همچو متاع كاسد مرغوب عنه است و يا متشمر ميشوند از براى اداء آن بدون فتور و توانى مأخوذ از ( قام بالامر و اقامه اذا جد فيه و تجلد ) و ضد آن اين است قعد عن الامر و تقاعد و يا ادا ميكنند آن را و بنا بر اين تعبير اداء نماز باقامهء آن بجهة اشتمال آنست بر قيام هم چنان كه تعبير مىكند از نماز بقنوت و ركوع و سجود و تسبيح كقوله يا مَرْيَمُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَاسْجُدِي وَارْكَعِي فَلَوْ لا أَنَّه كانَ مِنَ الْمُسَبِّحِينَ و معنى اول اظهر است زيرا كه اشهر است و بحقيقة اقرب كه آن تعديل مطلق است زيرا كه حقيقة اقامه ازاله اعوجاج مطلق است و اقامه صلاة ازاله

نام کتاب : تفسير كبير منهج الصادقين في الزام المخالفين ( فارسي ) نویسنده : الملا فتح الله الكاشاني    جلد : 1  صفحه : 64
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست