مقبول باشد و اگر سه شربت باز خورد صد و بيست شبانه روز نمازش مقبول نباشد و واجب شود بر خدا كه او را ( ردعة الخبال ) بچشاند گفتند يا رسول اللَّه ردعة الخبال چيست گفت خون و ريم دوزخيانست كه از شكمشان بيرون آيد و جاى او در وادى باشد از دوزخ كه وسعت آن از مشرق تا مغرب و وى در آن موج زند و آتش دوزخ او را بر بالا و پائين اندازد و بعد از آن رسول فرمود به حق آن خدايى كه مرا براستى به خلق فرستاد كه شارب الخمر در قيامت سياه روى و ازرق چشم باشد و لبها از دهن باز افتاده و آب از دهنش رود و همهء خلايق چون بهيئة او نگرند از او متنفر گردند و خمر خورنده تشنه ميرد و در قبر تشنه باشد و روز قيامت تشنه محشور شود و هزار سال بانك زند كه وا عطشاه و بعد از هزار سال او را آبى دهند از دردى زيت جوشان چون نزديك لب رساند رويش بريان شود و دندانهاى او در دهنش افتد و چشمهايش بيرون آيد و چون باز خورد هر چه در شكمش باشد از آلات و احشاء همه فرو افتد و از أمير المؤمنين عليه السّلام مرويست كه فرمود لو وقعت قطرة من خمر فى بئر فبنيت منارة مكانها لم اؤذن عليها و لو وقعت فى بحر ثم جف و نبت فيه الكلاء لم ارعه يعنى اگر قطرهء خمر در چاهى افتد و در آن موضع منارهء بسازند من بر بالاى آن مناره اذان نگويم و اگر در دريا افتد و بعد از آن دريا خشك شود و گياه در آن برويد من از آن چاروا نچرانم از پيغمبر ( ص ) منقولست كه كل مسكر حرام و انه لعن الخمر و عاصرها و معتصرها و بايعها و مشتريها و ساقيها و اكل ثمنها و حاملها و المحمول اليه و شاربها يعنى هر مستى آورنده حرام است و حقتعالى لعن كرده است خمر را و فشارندهء آن را و شيره گيرندهء او را و فروشندهء او را و خرندهء او را و ساقى آن و خورندهء بهاى آن را و بردارندهء آن را و كسى را كه خمر بسوى او برند و آشامندهء آن را و نيز فرموده كه شارب الخمر كعابد الوثن آشامنده شراب مانند كسى است كه پرستنده بت است و نيز از آن حضرت ماثور است كه ده كساند از امت كه دعوى ايمان مىكنند و حال آنكه كافرند يكى تارك الصلاة دوم مانع الزكاة سوم آكل الربا چهارم فاعل الزنا پنجم شارب الخمر ششم اكل البنج هفتم نمام فتان هشتم مغتاب نهم موذى جيران خود دهم ساعى در ميان ظلمه و بعد از آن فرمود كه چون روز قيامت باشد عقربى از عقارب جهنم بصحراى قيامت آيد كه دهن او در مشرق باشد و ذم او تا مغرب رسيده باشد و فرياد كند جبرئيل عليه السّلام گويد من تطلب يا عقرب كرا ميطلبى عقرب گويد شش كس را اول تارك الصلاة اگر چه بيكركعت باشد دوم مانع الزكاة اگر چه بحبه باشد سيم شارب الخمر اگر چه بقطرهء باشد چهارم آكل الربا اگر چه بلقمه باشد پنجم عاق والدين اگر چه بكلمهء باشد ششم جماعتى كه در مسجد در امور دنيا سخن گويند و بعد از آن اين شش طايفه را بدهن برچيند هم چنان كه كبوتر گندم را برچيند پس بجهنم رود و احاديث بسيار در اين باب واقع شده اما به جهت خوف اطناب اقتصار