كبوتر ماده است كه نام انسان قرار دادهاند .
شانزدهم - قتادة بن دعامة - از مردم بصره و از علماى مهمّ تابعين است ( آنهائى كه خود ، پيغمبر ص را نديده ولى اصحاب پيغمبر را ديده و از آنها استفاده كردهاند ) .
تاريخ ابن خلَّكان ج 1 ص 609 : عمرو بن عبيد و عدّه اى ديگر از شاگردان حسن بصرى با استاد خود اختلاف عقيده داشتند و از حوزهء درس او كناره گيرى كردند و در گوشه ى ديگر مسجد بصره دور هم جمع شدند و آغاز بحث كردند و صداشان بلند بود كه قتاده وارد شد و به گمان اينكه حوزه ى درس حسن است نزديك رفت چون آنها را شناخت بر كنار رفت و گفت . ( انّما هؤلاء المعتزلة ) يعنى اينها معتزله و كناره گيرها هستند كه از استاد خود كناره كردهاند از آن روز نام پيروان اين دسته را معتزله ناميدند و نام مذهب معتزله از آنجا پيدا شد . ابو عبيده عالم مشهور بلغت و ادب عرب گفته است : روزى نبود كه مأمور از طرف بنى اميّه در منزل قتاده حاضر نباشد براى سؤال از تاريخ و انساب و اشعار عرب . بسال شصت هجرى متولد شد و در يك صد و هفده يا هيجده در شهر واسط از دنيا رفت . در خاطر ندارم كجا خواندم حضرت صادق ع به او فرمود : شنيدهام قرآن تفسير ميكنى اگر برأى خودت باشد هلاك شده اى و هم ديگران را هلاك كرده اى . روزى در منبر گفت : از هر چه ميخواهيد بپرسيد كه من ميدانم آنگاه بغلام خود گفت : كفشهاى من را بياور او گفت : كفش بپاى دارى قتاده گفت : اين براى غرورم بود و خدا تنبيهم كرد .
هفدهم - كلبى - ابو نصر محمّد بن سائب كلبى از مردم كوفه است كه امام در علم انساب و تفسير معرّفى شده است ابن خلَّكان ج 1 ص 704 چاپ مصر : كلبى از رفقا و هم مسلكان عبد اللَّه بن سبا بوده است كه مىگفتند : علىّ عليه السلام زنده است و در آينده بر زمين خواهد آمد . جدّ و پدر و عموهايش در جنگهاى بصره و صفين در قشون حضرت على ( ع ) بودند . سفيان ثورى و محمد بن اسحاق از او حديث فراگرفتهاند وفاتش در سال يك صد و