با اوّلين وحى موجب اشكال شده است و چون قرآن در مدّت بيست و سه سال بتدريج نازل شده است فهم معنى فهم آيت فوق الذكر دشوار است كه تمام قرآن به ماه رمضان نازل شده باشد . عدّه اى از مفسّرين مثل فيض در صافى و نهاوندى در نفحة الرّحمن بسليقه ى قرآن را هم قرآن مينامند شايد اوّل آيه به ماه رمضان نازل شده است و به اين مناسبت گفته شده است : قرآن به ماه رمضان نازل شده است .
آقاى شعرانى در پاورقى تفسير سوره ى قدر مجمع البيان گفته است : و شايد اينكه گفتهاند : رسيدن بپيغمبرى به ماه رجب است اشتباه راوى است كه نفهميده است و مقصود گوينده ى اوّل كه اين مطلب را نقل كرده است معراج بوده است نه اوّل نزول وحى و قرآن و رسيدن بمقام پيغمبرى و يا اينكه آغاز پيغمبرى پيش از آمدن قرآن بخوابهاى خوشى بوده است كه پيغمبر مىديده است و اوّلين بار كه چنين خواب و نويد به او رسيد در ماه رجب بوده است چنان كه گفتهاند : ششماه در خواب به او الهام ميشده است .
و آيا كدام آيه يا سوره اوّل بر پيغمبر نازل شد ؟ مختلف نقل شده است اكثر مورّخين و مفسّرين گفتهاند سوره ى اقرأ بوده است « و سوره ى فاتحه و مدّثّر نيز گفتهاند » فهرست ابن نديم : در فنّ سوّم از مقاله ى اوّلى نقل كرده است از واقدى با چند واسطه از محمّد بن نعمان بن بشير : اوّل مرتبه كه قرآن بر پيغمبر نازل شد سوره ى اقرأ بود تا ( عَلَّمَ الإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ ) .
تاريخ طبرى از عايشه نقل است از فرموده ى خود پيغمبر : كه مدّتى مايل شده است با خلوت و گوشه گيرى برگذار كند « بيشتر اوقات در غار حرّاء مشغول فكر بود و انديشه در عوالم و رموز آفرينش و راه سعادت و پيدا كردن وسيله ى راهنمائى مردم بسوى تمدّن و نجات از قتل و غارت و مفاسد اخلاقى شخصى و اجتماعى » تا اينكه