علىّ كرّم اللَّه وجهه ) نوشته كه من در زمان خودمان نزد ابى يعلى حمزه ى حسنى رحمه اللَّه مصحفى ديدم كه از آن اوراقى ريخته و بخطَّ على بن ابى طالب عليه السلام بود كه آن را بنى حسن بمرور زمان بميراث برده بودند و اين ترتيب سور آن قرآن است .
تا اينجا كلام ابن نديم است و بعد از اين ، ترتيب سور از اصل نسخه ى فهرست افتاده است و مطلب ديگر آغاز مىشود .
دوّم : از قرآنهائى كه بر خلاف نظم قرآن بوده منسوب است بأبىّ بن كعب .
فهرست ابن نديم در باب ترتيب قرآن در مصحف ابى بن كعب نوشته است : فضل بن شاذان گفت شخص مورد اطمينان من نقل كرد : در دو فرسخى بصره قلعه اى بود بنام انصار كه شخصى در آنجا بنام محمّد بن عبد الملك انصارى بود او در آنجا قرآنى نشان داد و گفت اين مصحف ابىّ بن كعب است كه ما از پدران خودمان اين را ميدانيم . تا اينجا منقول از فهرست است .
اينك نظم چند سوره ى از آن را مينويسيم : بعد از بقره سوره ى نساء است و مائده بعد از اعراف و قبل از انفال است و سوره ى 29 طس است و بعد سوره اى را بنام سليمان نوشته بعد از آن صافّات بعد داود بعد « ص » بعد يس سوره ى شصت و يك عمّ بعد الانسان و لا اقسم و سوره ى هفتادم اقرء است بعد حجرات بعد منافقون بعد جمعه بعد النهى بعد الفجر بعد الملك است .
قرآن سوّم منسوب بابن مسعود است كه ابن نديم از ابن - شاذان نقل كرده كه او مصحف عبد اللَّه مسعود را ديده است و ترتيبى كه از آن قرآن نقل كرده است نمونه اى نقل مىكنيم :
سوره ى ششم مائده است و هفتم يونس بعد برائه ، بعد نحل شانزدهم و الصافّات بعد احزاب بعد قصص بعد نور بعد انفال سوره ى هفتاد و سه : مطفّفين است بعد عبس بعد الدّهر بعد قيامة بعد عمّ است .