خلد الله ايام دولته فى تاريخ شهر شوال سنهء سبع و خمسين و ثمانمايه » و تاريخ فراغت از كتابت را نيز كاتب در آخر نسخه بدين عبارت آورده است : « وقع الاتمام على يد العبد الضعيف المحتاج الى رحمة الله الغنى زين العابدين بن محمد الكاتب الشيرازى عفا الله عنهما فى وقت الاستواء سادس شهر رمضان المبارك سنة سبع و خمسين و ثمانمايه و الحمد للَّه اولا و آخرا و ظاهرا و باطنا و صلى الله على خير خلقه محمد و آله و صحبه اجمعين و الحمد للَّه رب العالمين » ازين گذشته نسخه بسيار مختصرى از تاريخ گزيده مورد استفادهء من قرار گرفته كه از مرحوم حسين كوهى كرمانى خريده بودم و آن نسخهاى است بسيار جديد با خط شكسته نستعليق شامل قسمتهاى اول تاريخ گزيده تا شرح صحابه حضرت رسول اكرم . اين نسخه هر چند بسيار جديد و ناقص بود ولى بتصحيح كتاب در همان قسمت محدود بسيار كمك نمود . چه ضبط صحيح اغلب اسامى مىرساند كه از روى نسخهء دقيق و منقحى نوشته شده است . اين نسخه را به ياد مرحوم كوهى كه مردى ساده دل و پر شور و با حسن نيت بود بعلامت نسخهء ك ياد كردهام و نسخهء عكسى براون را نسخهء ب . در تصحيح كتاب بيشتر بنسخهء ق نظر داشتم . زيرا از ساير نسخ قديمتر مىنمود اما هر جا كه آن نسخه نقصى داشت يا در كتابتش توهم اشتباهى مىرفت ، نسخه م را مقدم مىداشتم . با اين حال هرگز نخواستم كه كليهء نسخه بدلها را بدست بدهم . چون ازين كار حاصلى جز قطورتر شدن كتاب فراهم نمىآمد و تنها در مواردى بذكر نسخه بدلها مبادرت نمودم كه اختلاف فاحش در نسخ بود يا ذكر نسخه بدل كمكى بروشن شدن نكتهاى لغوى يا دستورى مىنمود . در مواردى كه مثلا مطلبى تنها در يك نسخه آمده بود ، آن مطلب را در متن و در بين دو قلاب ذكر كرده و اگر الحاقى بنظرم رسيده يادآورى نمودهام و اگر مطلبى تنها در دو نسخه آمده بود ، ولى باختلاف ، نسخهء قديمتر را متن قرار داده و نسخه جديد را در حاشيه نقل كردهام و بهيچوجه نخواستهام اجتهادى كرده باشم . بلكه ضبط هر يك از نسخ را كه صحيحتر يافتهام در متن آوردهام و ضبط بقيه را اگر متضمن فايدهاى بود در حاشيه ، مگر در مورد اسامى اشخاص و اماكن كه ضبط ساير نسخ را نيز بدست دادهام .