موضعى ديگر بعوض آن نامزد كرد و الله اعلم ، ذكر رايات و علمهاى اشعريان ، ابو البحترى در كتاب رايات و علمها ياد كرده است كه رايت و علم اشعريان رسول صلَّى الله عليه و آله و سلَّم آن را روز فتح مكّه بدست مبارك خود از براى ابى عامر بساخت و مرتّب گردانيد و بروايتى ديگر آن را روز حنين راست كرد در آن وقت كه ابى عامر را به اوطاص ميفرستاد بعد از مدّتى اشعريان و عبد القيس در آن رايت با يك ديگر خصومت ميكردند و هر يك ميگفتند كه از آن ماست و ما آن را بر ميداريم بسبب آن اختلاف كردند كه هر كس را كه رايت مسلَّم ميشد شرف و منزلت او را مىبود چون ميان ايشان مادهء خصومت كشيده شد رسول عليه السّلام آن علم را بر همه مقرّر و مسلَّم داشت و همه را در آن شريك گردانيد و صورت آن علم اينست كه نموده مىشود طرة سوداء فوق البيضاء وسطه هلال احمر ، بعد از آن حكم بن ايمن اشعرى امير يمانيه در ايام دولت بنى العبّاس آن علم را با مهدى برداشت و آن علم را دو طره بوده است يكى سياه و يكى سفيد طرّهء سفيد بر بالا و طرّهء سياه در زير ، مهدى گفت يا ابا مروان اين چه حالتست چرا طرّهء سفيد بر بالاى طرهء سياهست بجواب گفت يا امير المؤمنين اين رايت و علمى است كه رسول صلَّى الله عليه و آله و سلَّم بدست خود از براى ما راست كرده است مهدى گفت طرّهء سياه بر بالاى طرّهء سفيد در آويز حكم ابن ايمن طرّهء ديگر سياه بر بالاى طرّهء سفيد [ طرهء ديگر سفيد بر زير طرهء سياه ] بيفزود برين صورت و بروايتى ديگر رايت و علم ايشان سفيد بوده است ، ابو الحترى گويد كه علم را قرار دادند كه در قبيلهء بنى مجد باشد و بعد از آن