responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تاريخ فقه و فقها ( فارسي ) نویسنده : أبو القاسم گرجي    جلد : 1  صفحه : 40


ستيز مشهور بودند و به هر بهانه اى و لو ناموجّه به نبرد و زد و خورد مىپرداختند ، با ورود پيامبر گرامى صلَّى الله عليه و آله به مدينه ، اين ستيز و دشمنى به صلح و صفا مبدل شد و ديگر بار به گرد درشتى و خشونت نگراييدند .
دوم . قرار داد مسالمت آميز ميان مسلمانان و يهود . اين قرار داد كه بين مهاجر و انصار از يك طرف و يهوديان از طرف ديگر بسته شد داراى هشت ماده است :
1 . زندگى دو طرف در مدينه مانند يك ملت ، 2 . آزادى انجام مراسم دينى ، 3 . در موقع جنگ هر يك از دو طرف ديگرى را در صورتى كه متجاوز نباشد عليه دشمن يارى كند ، 4 . در موقع حمله به مدينه هر دو طرف بايد عليه دشمن تشريك مساعى كنند ، 5 . قرار داد صلح با دشمن با مشورت هر دو طرف بايد انجام گيرد ، 6 . مدينه كه شهر مقدسى است بايد از هر دو طرف مورد احترام قرار گيرد ، و هر نوع خونريزى در آن حرام خواهد بود ، 7 . در موقع بروز اختلاف بين طرفين آخرين داور شخص رسول الله است ، 8 . امضاء كنندگان با همديگر به خيرخواهى و نيكوكارى رفتار خواهند كرد .
سوم . قرار داد برادرى ميان مهاجر و انصار . اين قرارداد هشت ماه پس از هجرت ميان آنان بسته شد ، و هر دو نفر از انصار و مهاجر مأمور شدند كه با هم قرار داد اخوّت ببندند و پيامبر صلَّى الله عليه و آله خود با على بن ابى طالب قرارداد اخوت بست . اين قرارداد و ماده دارد : يكى يارى دادن هر كدام ديگرى را در احقاق حق . ديگر توارث هر كدام از ديگرى . اين ماده با نزول آيهء ارث اولو الارحام نسخ شد .
17 - 2 - 1 از سال دوم به بعد .
تمام غزوات و سرايا در اين سالها واقع شد و آغاز آنها ماه صفر سال دوم بود . غزوات : برخوردهاى مسلمين با غير مسلمين بود كه خود پيامبر هم شخصا همراه سپاه بود و تعداد آنها 27 غزوه است . اختلاف مختصرى در تعداد آنها وجود دارد كه به اين اختلاف در كتاب تاريخ پيامبر اسلام اشاره شده است . در تمام اين غزوات كار به جنگ كشيده نشده است بلكه چنان كه ابن اسحاق در سيره و طبرسى در اعلام الورى گفته است : تنها غزوه هاى بدر ، احد ، خندق ، قريظه ، مصطلق ، خيبر ، فتح ، حنين و طائف به جنگ منتهى شده است . اما مسعودى به جاى مصطلق تبوك را نوشته است . ضمنا جنگ در تمام اينها به نفع مسلمين نبوده است بلكه در بعضى مانند أحد مسلمانان شكست خوردند . به قول ابن اسحاق بعثها و سرايا 38 بعث يا سريه است . اما مسعودى از جمعى 35 و از طبرى 48 و از بعضى 66 بعث و سريه نقل مىكند و طبرسى در اعلام الورى 36 سريه ذكر مىكند ، و در كتاب تاريخ پيامبر اسلام 82 سريه ذكر شده است .

40

نام کتاب : تاريخ فقه و فقها ( فارسي ) نویسنده : أبو القاسم گرجي    جلد : 1  صفحه : 40
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست