responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تاريخ فقه و فقها ( فارسي ) نویسنده : أبو القاسم گرجي    جلد : 1  صفحه : 301


نويسنده اى خطيب ، باهوش ، زيرك ، داراى تشخيص صحيح ؛ به جا مىگفت و به جا عمل مىكرد ، مىغريد و طوفان به پا مىكرد ، در آغاز جنگ گفت : ديوانه اى سنگى انداخته است . الحق چنين بود صدام پس از هشت سال كه با كمك تمام قدرتهاى جهان مىجنگيد ، بالاخره مجبور شد بعد از پذيرش قطعنامه از سوى ايران بدون نتيجه جنگ را خود خاتمه دهد .
پس از بازگشت به تهران در بهشت زهرا فرمود : من دولت تعيين مىكنم . ايشان بدون توجه به آن چه سياستمداران حقوقدان در باب انتقال قدرت مىگفتند ، به گفتهء خود جامهء عمل پوشاند ؛ موقع ديگرى خود را فرمانده كل قوا خواند و از آثار آن در راه تمشيت امور جنگ و غيره بهره مىبرد ، روزى هم به فرمانى مردم را به جبههء كردستان يا آبادان گسيل مىداشت ، زمانى هم با نهايت صلابت به ارشاد و هدايت مردم مىپرداخت ، در مواقع لازم هم با نهايت رأفت و مهربانى با مردم برخورد مىكرد .
برخى از دستورات و آراء امام بدين قرار است :
- از اولين دستورات او تشكيل نماز جمعه بود و چون از مهمترين نظرات وى تقريب حوزه و دانشگاه بود محل انجام اين دستور را دانشگاه تهران قرار داد .
- در تاريخ 29 / 8 / 62 در جمع اعضاى شوراى عالى قضائى ؛ رؤسا ، مستشاران ، دادياران ديوان عالى كشور ، قضات بازرسى كل كشور ، حقوقدانان شوراى نگهبان و اعضاى دادگاه عالى قم فرمودند : اگر اين قوّه درست بشود بسيارى از مشكلات كشور درست مىشود ، مردم سر و كار دارند با اين قوه ، با دادگسترى سر و كار دارند ، و به شما آقايان قضات هم عرض مىكنم كه خدا را در نظر داشته باشيد ، در باب قضا قوهء قضائيّه سر و كارش با جان مردم است با مال مردم است با نواميس مردم است و بايد هميشه خدا را ناظر و حاضر ببينيد كه خداى نخواسته مبادا يك اشتباهى در كار بشود يك وقت خطائى شود ، خطاى شماها بزرگ است و ممكن است يك خطا موجب قتل يك كسى بشود ، يك خطا موجب از بين رفتن آبروى كسى بشود ، اينها را بايد بسيار نظر بكنيد و بسيار دقت بكنيد كه اين شغل در عين حالى كه واجب است و لازم است همهء ما در صورتى كه به مقدار كفايت نباشد همه شركت بكنند و بسيار شريف است در عين حال خوب ، مسئوليتش هم بسيار زياد است .
- در باب استقلال قوه قضائيّه بسيار تأكيد داشتند .
- امام - رحمه الله - از اين كه ما خود را در مقابل كشورهاى بزرگ باخته‌ايم و به

301

نام کتاب : تاريخ فقه و فقها ( فارسي ) نویسنده : أبو القاسم گرجي    جلد : 1  صفحه : 301
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست