responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تاريخ فقه و فقها ( فارسي ) نویسنده : أبو القاسم گرجي    جلد : 1  صفحه : 285


فقهاى بعد از شيخ انصارى كلانتر تهرانى ( 1292 ه ) .
ميرزا ابو القاسم بن محمد على از بزرگان علماى اواخر قرن سيزدهم و از شاگردان برجستهء شيخ انصارى و ملا عبد الله زنوزى و سيد ابراهيم قزوينى بود و بيشتر مطالب شيخ را بعد از درس براى حاضران حوزهء درس استاد تقرير مىكرد و همين تقريرات اصولى در مجموعه اى به نام مطارح الانظار در تهران به چاپ رسيده است و شيخ انصارى بارها به اجتهاد ايشان تصريح كرده است . آثار مخطوط زيادى از كلانتر در فقه و اصول باقى مانده است . ( ريحانة الادب ، 3 / 373 ، اعيان الشيعه ، 2 / 413 ، هدية الاحباب ، 35 ، الكنى و الالقاب ، 1 / 138 ) سيد على قزوينى ( 1298 ه ) .
سيد على بن سيد اسماعيل از علماى پرهيزكار اواخر قرن سيزدهم هجرى و از مدرسان و حاشيه نويسان معروف قوانين الاصول ميرزاى قمى است . از تأليفات ايشان است : حاشيهء قوانين ، حاشيهء معالم الاصول ، قاعدهء لا ضرر .
( ريحانة الادب ، 3 / 295 ، احسن الوديعة ، 1 / 101 ، الذريعة ، 6 / 177 ) سيد حسين كوه كمرى ( 1299 ه ) .
وى از علماى بزرگ اماميه و از فقهاى متبحر اواخر قرن سيزدهم و از شاگردان به نام شيخ انصارى و مرجع تقليد بعد از شيخ بود . ميرزا احمد مجتهد تبريزى ، ميرزا لطف على امام جمعه ، صاحب فصول ، صاحب ضوابط و صاحب جواهر و شريف العلماء از اساتيد ديگر مترجم و حاج ميرزا موسى تبريزى ، صاحب اوثق الوسائل و شيخ حسن مامقانى و ديگران از شاگردان مترجم هستند . معروف است كه شيخ انصارى در موارد احتياط به مراجعه به فتاوى اوامر مىكرده است .
سيد حسين كوه كمرى در باب اجاره ، ارث ، استصحاب ، حج ، زكات ، صلاة ، قضا و مقدمهء واجب كتابهايى تأليف كرده ولى به دليل بدى خط از بين رفته است .
( ريحانة الادب ، 3 / 397 ، أحسن الوديعة ، 1 / 128 ، مقدمهء مكاسب كلانتر ، 1 / 149 ) ميرزا عبد الرحيم نهاوندى ( 1304 ه ) .
وى از فقهاى متبحّر و از اجلاى شاگردان شيخ انصارى است كه سالهاى متمادى از ملازمين استاد بود . پدرش ميرزا نجف مستوفى حاكم نهاوند در زمان محمد شاه قاجار بود . در زمان حيات شيخ انصارى و بعد از آن جزء مدرسين به نام حوزهء نجف به شمار مىآمد . وى در سال 1289 ه به ايران عزيمت كرد و مدتى در مدرسهء فخريه به تدريس پرداخت .
برخى از آثار مترجم عبارت است از : حاشية القوانين ، كتاب الوقف و اصل البراءة . ( نقباء البشر ، ص 1108 / ش 1616 ، ريحانة الادب ، 4 / 253 )

285

نام کتاب : تاريخ فقه و فقها ( فارسي ) نویسنده : أبو القاسم گرجي    جلد : 1  صفحه : 285
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست