نام کتاب : تاريخ فقه و فقها ( فارسي ) نویسنده : أبو القاسم گرجي جلد : 1 صفحه : 160
اهميت است ، زيرا : قديمترين كتاب فقهى شيعه است كه متعرض مسائل خلافى شده و اقوال مختلفهء در آن مسائل را بيان داشته ، و بعلاوه فقه شيعهء اماميه را بر اساسى محكم و حججى قوى بنا نهاده است و فقهاء متأخر چون شيخ طوسى و علامه حلى و ديگران از اين روش پيروى كرده ، و تأليفات فقهى خود را بر اين پايه استوار داشتهاند . در اين كتاب ، شريف مرتضى برخى از تأليفات خود را مانند مسائل ابى عبد الله بن التبان [1] و مسائل الخلاف [2] و مسائل اهل الموصل [3] و المسائل الطرابلسيات [4] و اصول الفقه [5] نام برده است . سيد مرتضى انتصار را پس از سال 420 تأليف كرده است . [6] 2 . الناصريات : اين كتاب بر 207 مسألهء فقهى و اعتقادى مشتمل است و سيد مرتضى آن را در مقام شرح و نقد و تسديد فقه جدّ خود ، حسن اطروش ، صاحب « ديلم » و « طبرستان » تأليف كرده است . صاحب ادب المرتضى گويد : معروف است كه « حسن اطروش » زيدى بوده ، ولى بسيارى از علماء اماميه او را شيعهء اثنا عشرى مىدانند ، و بر حسب آن چه از همين رساله به دست مىآيد او امامى اثنا عشرى نبوده ، زيرا در بيشتر مسائل فرعى ، و بسيارى از مسائل اعتقادى بر خلاف مذهب اماميّه حكم كرده است و براى اثبات نظر خود به مسألهء 205 و 207 استشهاد كرده است . [7] اين كتاب به سال 1276 ه در ضمن الجوامع الفقهية در ايران چاپ شده ، و از اين لحاظ حائز اهميت است كه أولا مذهب « الناصر » و دعوت او را در بلاد ديلم بيان داشته ، و ثانيا مذاهب مختلف خصوصا مذهب زيدى و اثنا عشرى را در يك جا جمع كرده است . سيد در اين كتاب نيز بعضى از مؤلفات خود را از جمله : كتاب الخلاف [8] و مسائل اصول الفقه [9] و العدد [10] و تنزيه الانبياء [11] نام برده است .
[1] . ص 5 . [2] ص 6 و 84 . [3] ص 11 و 82 و 120 . [4] . ص 62 . [5] ص 121 . [6] . رجوع شود به صفحهء 5 كه به جواب مسائل اهل موصل ارجاع داده و خود گويد : در سال 420 وارد شده است . [7] . رك . به ادب المرتضى ، ص 65 - 66 و 134 - 135 . [8] . ص 2 و 3 و مسألهء 24 ، 25 ، 34 ، 35 ، 46 . [9] مسألة 81 و 137 . [10] . مسألة 127 . [11] مسألة 205 .
160
نام کتاب : تاريخ فقه و فقها ( فارسي ) نویسنده : أبو القاسم گرجي جلد : 1 صفحه : 160