responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الفاروق ( فارسي ) نویسنده : مؤسسة دلتا للمعلومات والأنظمة    جلد : 1  صفحه : 99

إسم الكتاب : الفاروق ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 1422)


بهر حال دليل اين است كه عمر حفصه را متولى وقف خود قرار داده كه از آن هم مىفروخت و هم مىخورد .
- مغنى ج 6 ص 242 در وقف بايد مطابق نظر واقف عمل نمود . زيرا عمر حفصه را متولى وقف خود نمود ، ما دامى كه زنده است و پس از او بزرگ و صاحب نظر خانواده .
- المجموع ج 15 ص 350 بسم الله الرحمن الرحيم اين است وصيت بنده خدا عمر پس از مرگ ثمغ و صرمة ( نام دو مالى بوده كه عمر در مدينه داشته است ) و غلامى كه درآن كار مىكند و صد سهمى كه در خيبر دارم و غلامى كه در آن است و صد سهم يا پيمانه‌اى را كه حضرت محمد صلى الله عليه ( وآله ) وسلم در وادى به من اطعام فرموده تماما بدست حفصه و بعد از او بدست بزرگ و صاحب نظر خانواده او باشد ، حق ندارند آنها را بفروشند و بايد به فقرا و محرومين و فاميل و اقرباء انفاق نمايند ، البته متولى مىتواند از آنها بخورد و به ديگران هم بدهد ، در صورت لزوم غلام هم بفروشد .
- المجموع ج 15 ص 360 عمل به وقف بايد طبق نظر واقف باشد زيرا صحابه هم چنين عمل مىنمودند ، و عمر حفصه را وصى خود و پس از او بزرگان خاندان او را وصى نمود . . .
- المجموع ج 15 ص 508 وصيت به زن جايز است زيرا روايت شده كه عمر دختر خود حفصه را وصى و متولى صدقات خود قرار داد ، و پس از حفصه بزرگ خاندان او را وصى نمود و از آن جهت كه شهادت زن قبول است پس وصيت به او هم جايز مىباشد .
- المجموع في شرح المهذب ج 15 ص 515 وصى مىتواند در امور عادى كس ديگرى را وكيل نمايد ، اما نمىتواند شخص ديگرى را وصى قرار دهد ، زيرا عمل به وصيت اذن مىخواهد و او حق وصى گرفتن براى عمل به وصيت شخص ديگر ندارد ، اما اگر خود ميت وصيت كند كه فلانى وصى باشد و بعد از او فلان شخص ديگر ، صحيح است ، زيرا عمر اول به حفصه وصيت كرد و بعد از او به بزرگ خانواده او .
و همجنين حضرت فاطمه ( عليها سلام ) به على ( عليه السلام ) وصيت نمود و پس از او به فرزندانش . . .

99

نام کتاب : الفاروق ( فارسي ) نویسنده : مؤسسة دلتا للمعلومات والأنظمة    جلد : 1  صفحه : 99
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست