responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الفاروق ( فارسي ) نویسنده : مؤسسة دلتا للمعلومات والأنظمة    جلد : 1  صفحه : 100


< فهرس الموضوعات > عمر اوقاف خود را حتى در زمان حياتش بدست حفصه سپرده بود ! !
< / فهرس الموضوعات > عمر اوقاف خود را حتى در زمان حياتش بدست حفصه سپرده بود ! !
- المبسوط ج 12 ص 36 محمد مىگويد عمر اوقاف خود را به دست حفصه سپرد تا آنكه وقف كامل شود . اما ابو يوسف مىگويد : بخاطر كثرت اشتغالاتش كه مبادا در عمل به وقف كوتاهى شود ، آنها را به دست حفصه سپرد ، يا وصيت كرده بود كه بعد از مرگ ، اوقاف در دست حفصه باشد . . .
< فهرس الموضوعات > حفصه محرم اسراء پدرش بود . . . و نسخه قرآن عمر در نزد حفصه نگهدارى مىشد .
< / فهرس الموضوعات > حفصه محرم اسراء پدرش بود . . . و نسخه قرآن عمر در نزد حفصه نگهدارى مىشد .
- صحيح بخارى ج 5 ص 12 ابو اليمان . . . از ابن سباق روايت مىكند : زيد بن ثابت انصارى از كاتبان وحى بود ( قرآن را مىنوشت ) مىگويد : بعد از كشتار اهل يمامه ، ابوبكر بدنبال من فرستاد ، و گفت : عمر به من مىگويد من مىترسم كه كشتار يمامه به دهات و قراء اطراف هم بكشد و مقدارى زيادى از قرآنها كه در دست مردم است ، از بين برود ، به نظر من قرآنها را از ميان مردم جمع كن .
ابوبكر گفت : چگونه كارى را كه پيامر صلى الله عليه ( وآله ) وسلم انجام نداده ، من انجام دهم ، ولى عمر بر اين نظر خود اصرار داشت و مرتباً براى همين كار نزد من مىآمد ، تا آنكه بالاخره نظر من هم بر جمع قرآن تعلق گرفت ، ابوبكر به من گفت : تو جوان عاقل و درست و از كاتبان وحى هستى ، جستجو كن و قرآن را جمع آورى نما .
گفتم : بخدا قسم اگر جابجا كردن كوهى را به من واگذار كنى ، برايم راحت‌تر است از جمع كردن قرآن ، و شما چگونه مىخواهيد كارى را كه پيامبر صلى الله عليه ( وآله ) وسلم انجام نداده ، انجام دهيد ؟ !
بالاخره مدتى گذشت تا آنكه من هم مانند عمر و ابوبكر همان عقيده را پيدا كردم و براى جمع آورى قرآن اقدام نمودم و آنها را از كاغذها و آنچه كه آيات قرآن را در آنها نوشته بودند ضبط كرده و آنچه را كه مردم در سينه هاى خود حفظ كرده بودند جمع كردم حتى دو آيه از سوره توبه كه نزد خزيمه انصارى بود و كس ديگرى آنرا نداشت ، بدست آوردم ( آن دو آيه اين بود ( لقد جاء‌كم رسول من انفسكم عزيز عليه ما عنتم حريص عليكم . . . . تا آخر آيه ) .
صحيفه هائى كه قرآن در آنها جمع آورى شد ، نزد ابوبكر و پس از او نزد عمر نگهدارى مىشد كه پس از عمر بدست حفصه ( دختر عمر ) سپرده شد . و بخارى ج 6 ص 98 و ج 8 ص 118

100

نام کتاب : الفاروق ( فارسي ) نویسنده : مؤسسة دلتا للمعلومات والأنظمة    جلد : 1  صفحه : 100
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست