عليه ( وآله ) وسلم تعريف كرد ، ولى آن شخص انكار نمود . كه اين آيه نازل شد . ( يحلفون بالله ما قالوا و لقد قالوا كلمة الكفر و كفروا بعد اسلامهم ) كه اين آيه تصديق شهادت زيد بن ارقم درباره آن شخص منافق بود . < فهرس الموضوعات > شخص عالم و آگاه خوب مىداند آن منافقين افرادى بودند كه پيروانى داشتهاند ، . . . اما پيامبر صلى الله عليه وآله نام آنها را فاش نكرد ! ! < / فهرس الموضوعات > شخص عالم و آگاه خوب مىداند آن منافقين افرادى بودند كه پيروانى داشتهاند ، . . . اما پيامبر صلى الله عليه وآله نام آنها را فاش نكرد ! ! 4414 - از حذيفه روايت شده : هنگامى كه اين آيه را خواند ( فقاتلوا ائمة الكفر ) گفت : هنوز جنگى با ائمه كفر درنگرفته است . < فهرس الموضوعات > آيه ( اغناهم الله من فصله ) را تفسير به ديه كردهاند ! ! < / فهرس الموضوعات > آيه ( اغناهم الله من فصله ) را تفسير به ديه كردهاند ! ! - كنز العمال ج 2 ص 431 4420 - عكرمه مىگويد : غلام بنى عدى بن كعب شخصى از انصار را كشت ، رسول خدا صلى الله عليه ( وآله ) وسلم حكم فرمود دوازده هزار درهم بعنوان ديه بپردازند و اين همان مراد آيه شريفه است ( و ما نقموا الا ان اغناهم الله و رسوله من فضله ) < فهرس الموضوعات > گويا عمر مىدانست كه رسول خدا صلى الله عليه وآله قصد دارد منافقين را رسوا كند ، لذا آنروز در مسجد حاضر نشد ! ! < / فهرس الموضوعات > گويا عمر مىدانست كه رسول خدا صلى الله عليه وآله قصد دارد منافقين را رسوا كند ، لذا آنروز در مسجد حاضر نشد ! ! - مجمع الزوائد ج 7 ص 33 ابن عباس درباره آيه شريفه ( ممن حولكم من الاعراب منافقون و من اهل المدينه مردو على النافق لا تعلمهم نحن نعلمهم سنعذبهم مرتين ثم يردون الى عذاب عظيم ) ( اعرابى كه دور شما را گرفتهاند ، منافقاند و از اهل مدينه هم عدهاى بيش از اندازه در نفاق فرو رفتهاند كه تو آنها را نمىشناسى اما ما آنها را مىشناسيم . بزودى آنها را دوبار عذاب كرده ، سپس به عذاب بزرگى برخواهيم گرداند ) مىگويد : رسول خدا صلى الله عليه ( وآله ) وسلم براى خطبه خواندن برخاستند ، سپس به يك نفر فرمود : بلند شو برو بيرون ، تو منافقى ، سپس حضرت همه منافقين را با اسم از مسجد بيرون كرد و مفتضحشان نمود . آنروز عمر در مسجد حاضر نبود ، هنگامى رسيد كه منافقين داشتند از مسجد بيرون مىآمدند ، عمر خيال كرد همه مردم دارند از مسجد خارج مىشوند ، لذا