responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الفاروق ( فارسي ) نویسنده : مؤسسة دلتا للمعلومات والأنظمة    جلد : 1  صفحه : 52


بين قبائل قريش و همچنين بين قبائل عرب غير از قريش پيمانهائى بوده كه بعدها نقض شد و ديگر به آنها عمل نشد يكى از آن پيمانها ، پيمان قبيله بنى عدى با قبيله بنى سهم بود .
صداد بن عبد بن اذاة بن رياح بن عبدالله بن قرط بن رزاح بن عدى بن كعب ( بزرگ قبيله بنى عدى قبيله عمر ) شتر عبد بن عبد مناف را مىدزدد ، قبيله عبد مناف هم دزد را گرفته و خواستند دست او را قطع كنند كه هم پيمان آنها قبيله بنى سهم مانع شد و آنها را نجات داد ، زيرا دخترى از قبيله بنى عدى عروس قبيله بنى سهم بود و از طرفى هم با هم پيمان اتحاد داشتند . و اين پيمان باقى بود تا آنكه عده‌اى از دو قبيله با هم شراب خوردند كه يكى از آنها ديگرى را كشت و همين امر سبب از بين رفتن پيمان و اتحاد بين آنها شد .
بعضىها مىخواهند قبيله تيم ( قبيله ابوبكر ) و قبيله عدى ( قبيله عمر ) را در رديف قبيله بنى هاشم قرار دهند . بهمين جهت آيه مصالحه را به آن سه قبيله تفسير مىنمايند .
- كنز العمال ج 2 ص 449 4470 - از على عليه السلام روايت شده كه در شأن نزول آيه شريفه ( ونزعنا ما في صدورهم من غل ) ما كينه‌ها را از سينه‌هاى آنها برداشتيم ) مىفرمايد : درباره سه قبيله بنى هاشم و بنى تيم و بنى عدى و درباره من و ابوبكر و عمر نازل شده است .
4471 - كثير النواء مىگويد از ابو جعفر ( مراد امام باقر عليه السلام است ) سؤال كردم كه آيه شريفه ( ونزعنا ما في صدورهم من غل ) درباره چه كسانى نازل شده است ؟ فرمود : درباره علي ( ع ) و ابوبكر و عمر پرسيدم مراد از غل ( كينه ) چيست ؟ فرمود : كينه و تعصب جاهليت كه در جاهليت با هم دشمن بودند و پس از اسلام با هم درست شدند .
< فهرس الموضوعات > فرزندان عدى در افغانستان < / فهرس الموضوعات > فرزندان عدى در افغانستان - الانساب ج 4 ص 167 عدى به پنج نفر اطلاق مىشود : عدي بن كعب بن لؤى بن غالب بن فهر ، جد عمر بن خطاب ، و قبيله و اولاد او و غلامان آنها در زمان هاى بعد به او نسبت داده شده‌اند . ما بعضى از آنها را در هرات و مرو ديده و از آنها روايت شنيده‌ايم .
< فهرس الموضوعات > فرزندان عمر در هند < / فهرس الموضوعات > فرزندان عمر در هند - شذرات الذهب ج 3 ص 268 - 269

52

نام کتاب : الفاروق ( فارسي ) نویسنده : مؤسسة دلتا للمعلومات والأنظمة    جلد : 1  صفحه : 52
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست